A DJ és a bűvész

Hőseink úgy néznek ki, mint akik éppen most ugrottak le egy tehervagonról, mert bepöccent a vonatkísérő.

Hegyi Zoltán
2017. 07. 05. 10:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fényképezésről az egyik legorbitálisabb közhely, hogy a pillanat megragadásának művészete, ám ez mélyen igaz is. Üstökön ragadjuk mintegy azt a pillanatot, zsákmányul ejtjük, vergődik az a pillanat, de mi nem eresztjük. Ez még akkor is így van, ha a fotográfus portrét készít, tehát beállít akár, közeget teremt, abban elhelyez. Hiszen az a pillanat, zsupsz, már el is múlt, és soha a büdös életben vissza nem tér. Még akkor sem, ha körforgás van itten esetleg, vagy ami szintén elképzelhető, idő nincs is, csupán ki lett találva, Isten engedékenységéből fakadóan az ember által. A kezdet kezdetén, a fotográfia (fényírás) hőskorában az volt az általános nézet, és ezt maga Daguerre is osztotta, hogy alig pislákol némi remény arra nézvést, hogy a műfaj alkalmas lehet portrékészítésre. Most meg úgy állunk, hogy többen akasztanák ki vadidegen embertársaik arcképét a nappalijuk falára, mint egy szarvast, amint éppen a szép míves patakra tart az erdőszélen. Ám sok víz lefolyt azon, míg a portréfotózás elérte ezt a státust, maga mögé utasítva a tájképet, a csendéletet vagy a tudományos alkalmazások széles spektrumát.

Nos, például lenne itt ez a kettős portré vagy akár hármas, vagy mi, amelyet magam is szívesen nézegetnék az otthonomban, aztán nem is nagyon érdekelne, hogy szobadísszé alakítom a művészetet. A két emberről annyit tudok, hogy az egyikük DJ, a másik bűvész, a kutya pedig helyes. Alighanem keverék, azok mostanában nagyon menők, csak a legelmaradottabbak korcsoznak tovább rendületlenül. Csavargók, punkok hozták őket magukkal, és manapság elképzelhetetlen nélkülük egy valamirevaló kocsmaterasz. Életmentés másként, ez a fő csapásirány, és ez felettébb rokonszenves. Most éppen fényképhátterezés történt, ami segít a megértésben. A rácsodálkozás öröme nem vész el, és még jön egy kis többlet is. Mint egy festmény befogadásánál. Ha például tudjuk, hogy Modigliani kutyául bánt a csajával, attól még nem utáljuk meg a képeit, csak árnyaljuk és gazdagítjuk a képet. Eleinte sokan úgy vélték, hogy a fényképészet soha nem válik képzőművészetté, de még képző művészetté sem, megakadályozza ebben az objektivitása, kvázi képzelőerejének hiánya. Aztán most mégis egymás legközelebbi kedves rokonai, plusz még a film ugye, amely lehet állóképek összessége is. Nekem a Goblin et Moonról, amely tehát egyfajta zenés mágia, ha akarom, mégis inkább az irodalom jut eszembe először. Úgy Jack Londontól Jack Kerouacig és a Jack Danielsig.

Hőseink úgy néznek ki, mint akik éppen most ugrottak le egy tehervagonról, mert bepöccent a vonatkísérő. Hogy melyikről, az esetünkben szinte édes mindegy. Mert megint az van, mint Bálint Figurák című sorozatának majd minden képével, hogy hőseink és a szituáció időtlen, kortalan. Az arcoktól a cipőkig, a koncepciótól a kompozícióig. Elég komplex cucc ez, mert itt van még egy kis szociografikus attitűd is, a társadalmi beágyazottság. Üvölt róla a kívülállás, a kaland, a szabadság. Hogy a csavargás, az úton levés fáradságos munka, de jó. Egy olyan világban pláne, ahol a többség a szabadság helyett a biztonságot választja, holott még azt sem tudják nekik garantálni, csupán a konzumrabszolgák nyakkalodáját. Ikonikus kép lehetne ez, amennyiben a közegnek, amelyben született, lenne még hajlama ikonizálni, miközben napi több millió megapixel zúdul bele a világegyetembe, és tűnik el nyomtalanul, különösebb hatás nélkül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.