Nincs menekvés, a szerződést el kell olvasni!

Utánajártunk, hogy a túlszámlázásos esetek többségében ki a hibás, és mit tehet az ügyfél.

SZB
2014. 03. 28. 10:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korábbi cikkeinkben foglalkoztunk a szerződéskötés körülményeivel, valamint az okostelefon helyes beállításával, most pedig annak néztünk utána, hogy mit tehetünk abban az esetben, ha úgy érezzük, hogy saját hibánkon kívül túl magas számlát kaptunk a mobilszolgáltatótól. Az ügyben felkerestük a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot (NMHH), valamint a Budapesti Békéltető Testületet (BBT) is, a válaszok nem meglepő módon összecsengenek.

A tájékoztatás szerint egyre kevesebb ügyfél fordul túlszámlázásos ügyben az előbb említett két testülethez. „2013-ban alig haladta meg a hatvanat azon fogyasztói kérelmek száma, amelyekben a kérelmező arra hivatkozott, hogy rajta kívülálló okokból állt elő a számla magas összege, mégis a beadványból kiderül: annak hátterében az előfizető saját felróható magatartása áll” – válaszolta kérdésünkre dr. Baranovszky György, a Budapesti Békéltető Testületet elnöke.

„A panaszok nyomán lefolytatott hatósági eljárásokban jellemzően az derül ki, hogy az előfizetőt a szolgáltató az egyéni előfizetői szerződésben és az általános szerződési feltételekben is megfelelően tájékoztatta a szolgáltatás díjairól és az igénybevétel feltételeiről, azaz nem történt téves számlázás. Ezekből a tapasztalatokból kiindulva az MNHH igyekszik minden fórumon felhívni az előfizetők figyelmét arra, hogy a szerződések megkötése előtt mindenki alaposan tájékozódjon a szolgáltatás igénybevételének feltételeiről, olvassa el egyéni előfizetői szerződését és a szolgáltató általános szerződési feltételeit (ÁSZF), illetve kérjen szóbeli tájékoztatást szerződése részleteiről” – áll az NMHH-tól kapott tájékoztatásban.

Tehát ügyfélként gyakorlatilag nem hivatkozhatunk arra, hogy nem lettünk kellőképpen tájékoztatva szerződéskötéskor, ugyanis annak ellenére, hogy az eladó szóban nem hívta fel figyelmünket a különböző, a számlát növelő kockázatokra, mindez benne foglaltatik az általános szerződési feltételekben, aminek elfogadásáról helyben nyilatkoznunk is kell.

„A számla magas összege miatt indított ügyek kapcsán elenyésző (1-2 százalék) azok száma, amelyek esetében a szolgáltató egyezségi ajánlatot, illetve alávetési nyilatkozatot tesz, ezek hiányában pedig nincs lehetőség békéltető testületi eljárás keretében a számla összegének csökkentéséről szóló döntés kikényszerítésére” – írta az MNO-nak a BBT elnöke.

Tehát egyedi elbírálás alapján van némi reményünk a számla csökkentésére, vagy részletfizetésre, emellett méltányosságra számíthatunk, ha bizonyítani tudjuk, hogy mobiltelefonunk az adott időszakban meghibásodott és ennek folytán állt elő a magas összegű számla.

Három-négy évvel ezelőtt még rémhírek terjengtek arról, hogy valaki hat számjegyű számlát kapott a külföldi roaminghasználat miatt, hasonló eset most már nem fordulhat elő: „A 2012. július 1-jétől hatályba lépett új uniós roamingrendelet számos, az előfizetőket védő garanciális szabályt tartalmaz. Ezek a rendelkezések azt célozzák, hogy az előfizetők akaratlanul ne haladják meg az általuk forgalmazni kívánt adatmennyiséget, és elkerüljék a sokkoló számlákat. A roamingrendelet számos kötelezettséget rótt a szolgáltatókra az ügyfelek védelme érdekében, aminek köszönhetően ma már szinte kizárt, hogy valaki akaratlanul vegyen igénybe roamingszolgáltatást és ezzel terhelje számláját” – áll az NMHH nyilatkozatában. Az ezzel kapcsolatos részletekről keretes írásunkban olvashatnak.

Természetesen nem mindegyik túlszámlázásos esetben az ügyfél a hibás, vagyunk páran a világon, akik legalább egyszer eljátszottak már a gondolattal, hogy a szolgáltató esetleg trükközik valamilyen módon, de ezen ügyeket nagyon nehéz, már-már lehetetlen bizonyítékokkal alátámasztani.

Mindenesetre érdemes megfogadni az NMHH tanácsát, és nem csak mobilszolgáltató ügyben: „A legtöbbet a tudatos előfizetői, fogyasztói hozzáállással tehetünk. Szerződéskötés előtt teljes körűen tájékozódjunk a minket terhelő kötelezettségekről, a kiválasztott előfizetéssel járó költségekről.”

Az ügyfeleket védő legfontosabb roamingszabályok (az NMHH alapján)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.