Május 20-a a személyijövedelemadó-bevallások postára adásának a határideje. Minden évben ilyenkor jellemző a tömeges sorban állás a postán, és az iskolai tanóra előtti pánikszerű házifeladat-másolást idéző gyors körmölgetés a klasszikus 1253-as nyomtatványon. Hol van éjjel is nyitva tartó posta, és beadható-e személyesen az adóhivatal ügyfélszolgálatán a bevallás? Mik a nyomtatvány kitöltésekor elkövetett tipikus hibák? Íme az MNO adóbevallás-mankója.
Kezdésnek egy nagyon fontos alapszabály: ne hagyjuk az utolsó pillanatra. A dátumot benézni ugyanis nem célszerű, mert csak május 20-ig lehet büntetés nélkül beadni a bevallást és befizetni az adót. Ha a késedelem indokolt, akkor az akadályoztatás megszűnésétől számított 15 napon belül kell beadni a bevallást és ezzel együtt a késedelem igazolására vonatkozó kérelmet is a NAV-nak.
Egyéb esetben a késedelmet mulasztási bírsággal szankcionálják – ez magánszemélynél maximum 200 ezer forint lehet –, de természetesen mérlegelik a mulasztás súlyát, gyakoriságát. Ha elfelejtette aláírni, illetve más olyan hibát vétett, amit a közreműködése nélkül az adóhatóság nem tud javítani, akkor erről értesítik és be kell mennie a területileg illetékes NAV-kirendeltségre a hiba kijavítása céljából.
A jövedelemigazolásokat 2014. január 31-ig, a kedvezményekkel kapcsolatos igazolásokat pedig február 17-ig meg kellett kapniuk a magánszemélyeknek. Ha valamelyik nincs meg, most még pótolható. A NAV ügyfélszolgálatát igénybe lehet venni segítségért, de nem célszerű az utolsó pillanatra hagyni, a postához hasonlóan itt is nagy roham várható. A bevallás beadható elektronikusan az Ügyfélkapun keresztül, papíralapon postán vagy személyesen.
Az ügyfélkapus regisztráció igencsak hasznos dolog, az államtól érkező hivatalos levelek ugyanis még a postai átfutás előtt landolnak a profilunk levelesládájában, amiről e-mailben kapunk értesítést. Hónapokkal előre jelzik, ha lejárófélben van valamelyik hivatalos iratunk, és az ügyintézések egy részét is el tudjuk intézni sorban állás nélkül. Tehát a hivatalos NAV-levelezés pdf-formában tárolódik az ügyfélkapus profilunkon, így amíg a postás kiér az ajánlott, nyomtatott verzióval, addig mi elektronikus úton már nyertünk pár napot.
A leggyakoribb és egyben legbanálisabb hiba, hogy az aláírás hiányzik a nyomtatvány végéről, ami nélkül érvénytelen a bevallás. Ez esetben a NAV-nál személyesen lehet pótolni. Sok esetben hibás születési időt vagy téves adóazonosító számot tüntetnek fel. Ilyenkor a bevallás hibásnak minősül, függetlenül attól, hogy a többi számadat stimmel.
Sokan elfelejtik beikszelni, hogy a visszaigényelhető összeget vissza szeretnék kérni, illetve nem adják meg a kiutalási címüket vagy a számlaszámukat. Másik jellemző hiba, amikor egy melléklet lemarad a csatolásból. Ilyen például a kedvezmények részletezése – a családi kedvezményhez kapcsolódóan az eltartottak adatai – és az önkéntes pénztári utalások lapja. A családi kedvezmény érvényesítése esetén az eltartottak adatainál felcserélik az „1”-es kódot (kedvezményezett gyermek) a „2”-es kóddal, azaz az eltartott gyermekek számával.
A magánszemély jövedelméből a kifizető által levont adóelőleget nem a megfelelő sorba írják vagy egyáltalán nem tüntetik fel. Ez fizetési kötelezettséggel járhat. Sokan a rendelkezési jogosultság (önkéntes kölcsönös biztosító pénztári kedvezmény esetében) során nem azt a pénztárt jelölik meg, ahol a jogosultságot megalapozó befizetés történt, illetve nem a befizetés 20 százalékáról, hanem a teljes befizetett összegről rendelkeznek.
Ha valaki az adrenalin megszállottjaként mégis az utolsó pillanatra szeretné hagyni a feladást – a NAV által adott borítékban ingyenesen ajánlva teheti meg –, az a Magyar Posta oldalán tájékozódhat a meghosszabbított nyitva tartással üzemelő postahivatalokról.