Aki szereti a kávét, az igazán jófélét, nem csak azt az automatás utánzatot, amivel 70 forintért mérgezhetjük magunkat, azoknak egy finom, kellemes aromájú reggeli eszpresszó megmentheti a legszürkébb hétköznapot is. Ez nálam sincs másképp. Csupán néhány hónapja tart ez a kávészerelem, elég sokáig kerestem azt a helyet, ahol éppen olyan az óriás habos tejeskávé, ahogy azt megálmodtam. Mivel ez éppen nem a reklám helye, nem írom le, melyik kávézó – egyébként is miért érdekelne bárkit, hol iszom a habos-tejest? Ami miatt viszont mégis említésre méltó a hely, hogy ez is azon kevesek egyike, ahol fair trade kereskedelemből származó feketét főznek. Nem tudom, hogy ez mennyiben változtat a frissen darált kávé ízén, de szívesebben vásárolok ilyen terméket.
Magyarországon – sajnos – még gyerekcipőben jár a hivatalos, fair trade védjeggyel ellátott termékek forgalmazása, és az áruk miatt sokan inkább az olcsóbb konkurenst választják. A fair trade lényege röviden annyi, hogy a nagy multicégek milliárdos tulajdonosai helyett a kiskereskedőket támogatjuk, és emellett biztosak lehetünk abban is, hogy olyan árut veszünk, amihez nem kapcsolódik gyermekmunka, kizsákmányolás vagy környezetkárosító tevékenység. Az ilyen jelöléssel ellátott termékek – általában kávé, tea, kakaó, csokoládé, kézműves termékek, szárított gyümölcs és cukor – ára független a világpiaci árakétól. Szimpatikus felfogása ez az árucserének, mert biztosítja, hogy a harmadik világbeli termelő megkapja a terményéért járó pénzt, ne csak a valódi érték töredékét. A fair trade emblémával ellátott termékek egytől egyik bevizsgált, kiváló minőségben érkeznek hozzánk, és minden esetben visszakövethető a terjesztési lánc is.
A fair trade egész koncepciójának egyik legnagyobb előnye, hogy a szociálisan érzékeny vásárlók a távolból is kiállhatnak a kizsákmányolás és a gyermekmunka ellen és segíthetnek a világ másik végén élő hátrányos helyzetű kereskedőknek. Abban az esetben, ha egy termék, például a kávé vagy a kakaó árát nemzetközi egyezmények határozzák meg, a méltányos kereskedelem résztvevői olyan minimálárat alakítanak ki, ami mindig magasabb, mint az aktuális világpiaci ár. Az árkülönbséget szemlélteti, hogy míg egy átlagos pékségben egy tejeskávé elvitelre 350 forint körül mozog (3 dl), addig a fair trade kávéból készült párja 500 forint, bár tény, hogy itt már 4–4,5 dl-es poharat kapunk. Ha valaki napi szinten kávézóban vásárolja a reggeli koffeinadagját, akkor ez nem csekély összeg, de aki hozzám hasonlóan csak heti egyszer-kétszer esik be a reggeli kóma ellenszeréért, annak ez nem jelent komoly pluszköltséget. Arról nem is szólva, hogy ezzel növelhetjük a termelők életszínvonalát, fejlődési esélyeit, és védelmezzük az emberi jogokat is.