A családi vállalkozás, amely nem kért a támogatásokból

Díjat kapott a szigetelőanyag, ami teljesen megváltoztathatja az építőipart.

Tresó T Tibor
2014. 06. 28. 12:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ladányi Miklós által vezetett cég a családtagok mellett még hat embernek ad munkát, a Thermotus néven futó cellulóz alapú hőszigetelő anyag pedig nemrégiben kapott Innovációs díjat. A családi vállalkozás sikereiről és buktatóiról (is) beszélgettünk a kft. ügyvezetőjével, Ladányi Miklóssal.

„2006-ban alapítottuk a céget. Előtte is az építőiparban dolgoztunk, de a válság közbeszólt, így nekünk is lépni kellett” – emlékezett vissza a kezdetekre a villamos és energetikus képesítéssel rendelkező Ladányi Miklós. „Az indulásnál Csehországból behozott cellulóz alapú szigetelő anyaggal dolgoztunk, de egy idő után ezek túl drágának bizonyultak. Ez vitt rá bennünket, hogy egy olyan gyártósort tervezzünk, amivel mi magunk is elő tudjuk állítani a cellulóz hő- és hangszigetelő anyagot. Az erre alkalmas, de régebbi típusú, használt gépeket alakítottuk át, mivel a külföldről beszerezhető berendezések ára átlagosan egymillió euró körül mozgott. Ezzel szemben mi ötvenmillió forintból, hároméves tervezői és építő munkával indítottuk be a gyártósorunkat” – vázolta a körülményeket az ügyvezető.

A dolog nem volt ilyen egyszerű. A családfő elmondása alapján a fejlesztésre, építésre szánt évek alatt a cég az összes bevételét a saját fejlesztésű cellulóz szigetelő anyag kifejlesztésére fordította. Mindezek mellé a jogszabályok 22-es csapdájába került a projekt. A használt papírhulladékon alapuló technológia ugyanis hulladékhasznosítási engedélyhez és termékminősítési engedélyhez kötött. Előbbit viszont csak akkor kaphatják meg, ha már kész terméket tudnak felmutatni, ehhez viszont – a hulladékpapír alapanyag miatt – hulladékhasznosítási engedélyre lett volna szükség. A jogszabályi anomáliát végül egy előkezelési engedély hidalta át, így elindulhatott a konkurens külföldi anyagokhoz képest olcsóbb és jobb minőségű Thermotus gyártása.

Ladányi Miklós – aki vállalkozását teljes mértékben saját tőkéből építette fel – reméli, hogy a cellulóz hamarosan leválthatja az építőiparban jelenleg használatos, egészségtelen üveggyapotot.

„A családi vállalkozás saját szakmai tudására és anyagi hátterére volt hagyatva, és semmilyen más – állami, uniós – támogatást nem kapott a projekthez. Bár minket már az is megnyugtatna, hogyha a hulladékpapír-cellulóz alapú szigetelőanyag használatát támogatnák az építőiparban az üveggyapottal szemben. Az üveggyapot ugyanis harminc év múlva ott végzi majd, ahol az azbeszt. A környezetbarát, egészséges technológiájú cellulózzal szemben rákkeltő, és veszélyes hulladékként történő feldolgozása még nem megoldott probléma – mondta el a családon kívül további hat fő számára munkát biztosító kft. vezetője.

A cég továbbra is új utakat keresve kifejlesztette a több helyen már előszeretettel használt ultravékony nanotechnológiás szigetelőanyagot, mely a Thermoglett nevet viseli.

„A csövek és tartályok szigetelésére is alkalmas anyag szigetelőképessége akár 20 százalékos energiamegtakarításra is képes” – mondta el az ügyvezető. „Egy felforrósított alumíniumcső a szigetelés segítségével puszta kézzel is megfogható, miközben a szigetelő réteg vastagsága nem több egy milliméternél.”

A szupervékony nanotechnológiás szigetelőanyagra nagy érdeklődés van hazánkon kívül Szlovákiában és Erdélyben is. Hargita, Maros és Kovászna megye is nyitott az új technológiára, ami itthon egy hónapon belül már bárki számára könnyen elérhetővé válik. Bár a nanotechnológiás szigetelés elterjedése a nagyközönség számára középtávú cél, a vállalkozás nem pihen a babérjain, hanem a meglévő tapasztalatok kamatoztatásával további fejlesztésekre törekszik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.