A Ladányi Miklós által vezetett cég a családtagok mellett még hat embernek ad munkát, a Thermotus néven futó cellulóz alapú hőszigetelő anyag pedig nemrégiben kapott Innovációs díjat. A családi vállalkozás sikereiről és buktatóiról (is) beszélgettünk a kft. ügyvezetőjével, Ladányi Miklóssal.
„2006-ban alapítottuk a céget. Előtte is az építőiparban dolgoztunk, de a válság közbeszólt, így nekünk is lépni kellett” – emlékezett vissza a kezdetekre a villamos és energetikus képesítéssel rendelkező Ladányi Miklós. „Az indulásnál Csehországból behozott cellulóz alapú szigetelő anyaggal dolgoztunk, de egy idő után ezek túl drágának bizonyultak. Ez vitt rá bennünket, hogy egy olyan gyártósort tervezzünk, amivel mi magunk is elő tudjuk állítani a cellulóz hő- és hangszigetelő anyagot. Az erre alkalmas, de régebbi típusú, használt gépeket alakítottuk át, mivel a külföldről beszerezhető berendezések ára átlagosan egymillió euró körül mozgott. Ezzel szemben mi ötvenmillió forintból, hároméves tervezői és építő munkával indítottuk be a gyártósorunkat” – vázolta a körülményeket az ügyvezető.
A dolog nem volt ilyen egyszerű. A családfő elmondása alapján a fejlesztésre, építésre szánt évek alatt a cég az összes bevételét a saját fejlesztésű cellulóz szigetelő anyag kifejlesztésére fordította. Mindezek mellé a jogszabályok 22-es csapdájába került a projekt. A használt papírhulladékon alapuló technológia ugyanis hulladékhasznosítási engedélyhez és termékminősítési engedélyhez kötött. Előbbit viszont csak akkor kaphatják meg, ha már kész terméket tudnak felmutatni, ehhez viszont – a hulladékpapír alapanyag miatt – hulladékhasznosítási engedélyre lett volna szükség. A jogszabályi anomáliát végül egy előkezelési engedély hidalta át, így elindulhatott a konkurens külföldi anyagokhoz képest olcsóbb és jobb minőségű Thermotus gyártása.
Ladányi Miklós – aki vállalkozását teljes mértékben saját tőkéből építette fel – reméli, hogy a cellulóz hamarosan leválthatja az építőiparban jelenleg használatos, egészségtelen üveggyapotot.