Kockázatos 15 évnél idősebb autóval külföldre menni

Komoly hiányosságot fedeztünk fel a biztosítótársaságok assistance-szolgáltatásaival kapcsolatban.

Szabados Balázs
2014. 07. 11. 14:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Könnyen horrorba csaphat át egy horvátországi nyaralás, hiszen ha meghibásodik az autónk, és nem rendelkezünk assistance-szolgáltatással, akkor zsebből kell kifizetnünk a helyszínre érkező autószerelőt, rosszabb esetben el is kell vontatni a gépjárművünket egy közeli műhelybe. A javítási, szállítási végösszeg akár a 100-150 ezer forintot is elérheti, márpedig egy átlagos magyar család a szállás kifizetésén túl nagyjából ennyit szán az egész nyaralásra!

Külföldre utazás előtt tehát mindenképpen érdemes assistance-biztosítást kötnünk, mely vész esetén fedezi a felmerülő költségeket. Ha rendszeresen megfordulunk külföldön, akkor érdemes valamelyik biztosítónál éves szerződést kötnünk, melynek díja 9-16 ezer forint között mozog. Persze ez az összeg lehet kedvezőbb is, amennyiben az adott cégnél van a kötelező, esetleg a casco biztosításunk is. A Magyar Autóklubnál rövidebb intervallumra is köthetünk ilyen jellegű biztosítást, és a tagok természetesen jóval kedvezőbb áron juthatnak hozzá. Van konstrukció 1-5 napra, 6-10 napra, és 11-31 napra is. Egy nyaralás általában egy hétig, vagy esetleg 10 napig tart, tehát a középső csomagra érdemes előfizetnünk, melynek ára 4990 forint, ha pedig klubtagok vagyunk, akkor 2990 forint. Igen ám, csak van egy „apró” gond az összes ilyen assistance-biztosítással: csak akkor köthető, ha az autó életkora nem haladja meg a 15 évet!

 

 

 

 

A magyar autópark átlagéletkora nagyon magas (13 év), rengetegen használnak 16-25 éves autókat, márpedig ezekre az autókra nem lehet segélyszolgálat-biztosítást kötni, ugyanis a biztosítók nem látnak benne üzletet. Beszéltünk a Netrisk ügyfélszolgálatával, ahol azt a tájékoztatást adták, hogy egyetlen olyan megoldást sem tudnak ajánlani nekünk, ami érvényes lenne 15 évnél idősebb autókra. Mikor ennek okáról érdeklődtünk, azt a választ kaptuk, hogy a biztosítók a kockázatelemzést követően nem látták rentábilisnek, azaz jövedelmezőnek az ilyen csomagok kialakítását. Ez a döntés a biztosítók részéről természetesen érthető, egy 18 éves gépjármű nyilván jóval nagyobb eséllyel robban le az úton, mint mondjuk egy 6 esztendős, azonban a tulajdonosok szempontjából igencsak elkeserítő a helyzet.

Annál is inkább, mert egy jól karbantartott, gondos gazda tulajdonában lévő idős autó sokkal megbízhatóbb lehet, mint egy olyan tízéves gépjármű, melyben 40 ezer kilométerenként volt cserélve az olaj, a tulajdonos pedig azt sem tudja, mi fán terem a vezérműszíj. A nagy versenyhelyzetben valamelyik biztosítónak talán érdemes lenne kialakítania egy olyan konstrukciót, ahol átnézik a 15 évnél idősebb autók állapotát, és amennyiben kockázati szempontból megfelelőnek találják, akkor szerződést kötnek a tulajdonossal. Így a család is nyugodtabban indulhatna nyaralni, és nyilván a biztosító sem járna rosszul.

Meglepő furcsaság áll elő biztosítási fronton, ugyanis az Europ Assistance-nál létezik egy úgynevezett AutoSOS Prémium Veterán csomag, mely 15 évesnél idősebb autókra is köthető, éves díja minimum 14 900 forint, azonban ahogy a feltételeket olvastuk, egyszer csak a következő sort vettük észre: „FIGYELEM! Az AutoSOS Prémium Veterán csomag kizárólag OT rendszámú gépjárművekre köthető!” Ilyen rendszámot márpedig csak 30 évnél idősebb autók kaphatnak, ráadásul egy sor egyéb feltételnek is teljesülnie kell, így nem meglepő, hogy az OT-s gépjárművek csak egy kicsiny szeletét jelentik a magyar autóparknak.

Amúgy is minden külföldi nyaralás előtt érdemes átnézetni az autónkat, de ha még koros is a járgány, akkor különösen körültekintően járjunk el. Ezenkívül hallgassunk a megérzésünkre, jó néhány ismerőstől hallottam már azt a kijelentést, hogy „rövid távra jó ez a kocsi, de eszembe se jutna külföldre menni vele”. Ha tudjuk, hogy négykerekű kedvencünk műszaki állapota bizonytalan, és nagy a lerobbanás veszélye, akkor ne játsszunk orosz rulettet, mert nincs is annál rosszabb, mint egy remeknek ígérkező horvátországi nyaralás, mely a sok probléma és az anyagi kiadások miatt már azelőtt véget ér, mielőtt meglátnánk a tengerpartot. Remélhetőleg az egyik biztosító hamarosan észbe kap, és létrehoz egy „rentábilis” konstrukciót

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.