Spórolós nemzet vagyunk, főleg, ha olyan dolgokat kell vásárolnunk, amiket valamiért nem tartunk fontosnak. Az autógumi sajnos pont ebbe a kategóriába tartozik. Sokan azt gondolják, teljesen mindegy, milyen gumiköpeny van a keréken, legfeljebb egy kicsit nyikorog kanyarodáskor, meg autópályán olyan zajos, hogy egymás hangját is alig hallani tőle. Az autósok nagy része olcsó, akciós abroncsokat vásárol, amelyek gyaníthatóan évek óta valamelyik telephelyen porosodtak és szikkadtak a napon. Emiatt viszont sokkal gyengébb tapadási tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a gyárból frissen kikerült, középkategóriás abroncsok. Idén nyáron ráadásul annyi csapadék esett az országban, amihez hasonlót még az idősebb korosztály sem látott. Somogyban például a június elsejétől július 31-ig tartó időszakban 46 alkalommal riasztották a tűzoltókat közúti balesetek műszaki mentéséhez, míg a tavalyi év hasonló időszakában ez a szám 25 volt! A magyarországi gumihelyzetről Lovas Károllyal, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettesével beszélgettünk.
175/65 R 13
175: az abroncs szélessége mm-ben
65: a gumi szélességének és oldalfal-magasságának aránya százalékban
R: radiál szerkezetű abroncs
13: a felni átmérője colban (1 col = 25,4 mm)
80S
80: a maximális terhelhetőséget jelző szám (súly- vagy terhelési index; egy kerékre vonatkozik – a 80 kerekenként 450 kg-ot jelent)
S: sebességindex-jelölő – az S betű 180 km/h maximális sebességet jelent, míg pl. a W 270 km/h-t.
DOT 1801: a gumiabroncs gyártási ideje
4 jegyű szám a DOT felirat után : az első két szám a gyártási hetet, a második két szám a gyártási év utolsó két jegyét mutatja. Tehát a példánkban szereplő gumit (DOT 1801) a 2001. év 18. hetében gyártották.
Egyéb jelölések
XL (Extra Load): erősített oldalfalú abroncs; terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké.
RF (Reinforced): erősített oldalfalú abroncs; terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké.
TWI: a kopásjelzők helye
TL (Tubeless): tömlő nélküli abroncs