Spórolós nemzet vagyunk, főleg, ha olyan dolgokat kell vásárolnunk, amiket valamiért nem tartunk fontosnak. Az autógumi sajnos pont ebbe a kategóriába tartozik. Sokan azt gondolják, teljesen mindegy, milyen gumiköpeny van a keréken, legfeljebb egy kicsit nyikorog kanyarodáskor, meg autópályán olyan zajos, hogy egymás hangját is alig hallani tőle. Az autósok nagy része olcsó, akciós abroncsokat vásárol, amelyek gyaníthatóan évek óta valamelyik telephelyen porosodtak és szikkadtak a napon. Emiatt viszont sokkal gyengébb tapadási tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a gyárból frissen kikerült, középkategóriás abroncsok. Idén nyáron ráadásul annyi csapadék esett az országban, amihez hasonlót még az idősebb korosztály sem látott. Somogyban például a június elsejétől július 31-ig tartó időszakban 46 alkalommal riasztották a tűzoltókat közúti balesetek műszaki mentéséhez, míg a tavalyi év hasonló időszakában ez a szám 25 volt! A magyarországi gumihelyzetről Lovas Károllyal, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettesével beszélgettünk.
175/65 R 13
175: az abroncs szélessége mm-ben
65: a gumi szélességének és oldalfal-magasságának aránya százalékban
R: radiál szerkezetű abroncs
13: a felni átmérője colban (1 col = 25,4 mm)
80S
80: a maximális terhelhetőséget jelző szám (súly- vagy terhelési index; egy kerékre vonatkozik – a 80 kerekenként 450 kg-ot jelent)
S: sebességindex-jelölő – az S betű 180 km/h maximális sebességet jelent, míg pl. a W 270 km/h-t.
DOT 1801: a gumiabroncs gyártási ideje
4 jegyű szám a DOT felirat után : az első két szám a gyártási hetet, a második két szám a gyártási év utolsó két jegyét mutatja. Tehát a példánkban szereplő gumit (DOT 1801) a 2001. év 18. hetében gyártották.
Egyéb jelölések
XL (Extra Load): erősített oldalfalú abroncs; terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké.
RF (Reinforced): erősített oldalfalú abroncs; terhelhetősége nagyobb, mint a vele azonos méretű normál kivitelezésű abroncsoké.
TWI: a kopásjelzők helye
TL (Tubeless): tömlő nélküli abroncs
M+S: téli gumikon; jelentése sár+hó (mud & snow)
All season, all weather: 4 évszakos abroncs
Rotation feliratú nyíl: kötött forgásirány
Inside, innensite felirat: aszimmetrikus abroncsok belső oldala
Outside, aussensite felirat: aszimmetrikus abroncsok külső oldala
(Forrás: Gumibiznisz.hu)
– Az idei csapadékos nyár miatt az átlagosnál több volt a közlekedési baleset hazánkban, ön szerint a gumiabroncsok mennyiben okolhatóak ezekért?
– A gumiabroncsoknál fennáll az a helyzet, hogy ha nem megfelelő a profilmélység, akkor az autó felkúszhat a víz felszínére és ezzel irányíthatatlanná válik. Idén nyáron gyakran volt özönvízszerű esőzés, emiatt még a jól kiépített utakon sem volt teljes körű az azonnali vízelvezetés, kialakultak vízátfolyások, tócsák, ami komoly balesetforrás lehet, főleg nagyobb sebességnél. Magyarországon sajnos az a tapasztalat, hogy a legtöbb autón közepes vagy annál rosszabb minőségű abroncs van, tehát nagyobb esőzésben a kockázat is jelentősen megnő.
– Tehát hazánkban nem igazán törődnek az abroncsok állapotával.
– Nálunk az átlag autósok keveset tudnak az abroncsokról. Azt is nagy sikerként kell elkönyvelnünk, hogy a régi tendenciával ellentétben a tulajdonosok már használnak külön téli és nyári gumit és próbálnak figyelni a profilmélységre. Fontos lenne, hogy a helyes méretre is odafigyeljenek, emellett mivel árérzékeny piacnak számítunk, sokan akciós abroncsokat vásárolnak, de ezek jellemzően úgynevezett túltárolt gumik, tehát több évet álltak valamilyen raktárban, télen fagytak, nyáron tűzte őket a nap, emiatt megváltozott az anyagszerkezetük, keményebbé váltak egy vadonatúj készlethez képest.
– Ezenkívül milyen hibákat követünk még el?
– Az autóvezetők egy része még mindig úgy gondolja, hogy télen elég csak két keréken lecserélni a gumit, jellemzően a hajtott kerekeken, de azt kell mondanom, hogy ez egyáltalán nem biztonságos. Egy elsőkerék-hajtású autónál hiába van elől téli gumi, ha kanyarodás közben a kocsi hátulja kipördül. És ugyanilyen problémák tapasztalhatóak fékezéskor is. Persze az ABS-szel felszerelt gépjárművek elektronikája próbál megbirkózni a feladattal, de a fékút elképesztő mértékben megnő, ha nem mind a négy kerék van téli gumi. Másik létező probléma, hogy néhányan úgy akarnak spórolni, hogy utánfutóhoz, lakókocsihoz tervezett gumit szerelnek az autójukra, mert ezek olcsóbbak, azonban sokkal gyengébb az oldalfaluk, a tapadási tulajdonságuk, emiatt veszélyesebbek is.
– Meddig tart a szavatossága egy gumiköpenynek?
– Maximum négy-öt év, a gumiba bele van sütve a gyártási idő, amit figyelembe kéne venni, azonban hazánkban ezzel szinte nem is törődnek, a keveset futó autókon gyakran lehet találni hét-nyolc éves, sőt annál idősebb abroncsot is, és bár a profilmélységük még megfelelő, azonban a megváltozott anyagminőség miatt sokkal rosszabb a tapadásuk, mint egy jóval kopottabb, ámde szavatossági időn belül használt abroncsnak. Olyan akciós gumit, amit már két éve tárolnak, nem célszerű megvásárolni!
– Mi a véleménye a különböző bevásárlóközpontokban kapható, ismeretlen márkájú 5-8 ezer forintba kerülő abroncsokról?
– Nyilván ezek a gumik is jók valamire, és hát – sajnos – kaptak forgalmazási engedélyt is, azonban azt gondolom, hogy nagy rizikó ilyen abroncsokat az autóra szerelni, mert tapadásban, zajosságban meg sem közelítik a középkategóriát. Vásárlás előtt érdemes az interneten utánanézni a kiszemelt guminak, hogyan szerepelt a teszteken, milyen véleménnyel vannak róla a tulajdonosok. Emellett nem is biztos, hogy hosszú távon olcsóbban jövünk ki az üzletből, ha ilyen szuper olcsó terméket veszünk, hiszen előfordulhat, hogy másfél év alatt elkopik a teljes futófelület, míg egy jó minőségű abroncs négy-öt idényen keresztül kiszolgálhat minket.