A Hír TV Panaszkönyv című műsora legutóbb a kuponos oldalakkal foglalkozott, azon belül is a Bónusz Brigáddal, mely az elmúlt években piacvezető céggé nőtte ki magát, és számtalan ajánlattal bombázza a kuponos megoldásokra fogékony vásárlóközönséget. A műsor készítői rejtett kamerával elmentek egy masszázsszalonba, egy műkörmöshöz, valamint egy kézi autómosóba – előbb kuponnal, majd az „utcáról beesve” –, és azt tapasztalták, hogy a szolgáltatások minősége között szerencsére nincs különbség, azonban a kuponoldal jóval nagyobb kedvezményt tüntetett fel a ténylegesnél, sőt gyakorlatilag minimális volt a különbség a kedvezményes és a teljes árú szolgáltatás között.
Heller Gábor, a Bónusz Brigád alapító társtulajdonosa azzal reagált a látottakra, hogy ezek a cégek szankcionálva lesznek, mert olcsóbb áron kínálták a szolgáltatásukat, mint amit a Bónusz Brigádnak bejelentettek, emellett alapfeltétel, hogy minden, a velük kapcsolatban álló cégnek legyen saját weboldala, ahol egyértelműen fel kell tüntetni a termékek vagy szolgáltatások teljes árát, mert ők is azok alapján állítják össze a kuponos ajánlataikat, valamint a kedvezmény mértékét.
Utánanéztünk, hogy tényleg egyedi esetekről van-e szó; valóban a véletlen műve volt, hogy a Hír TV-s kollégák három ilyen vállalkozásba szaladtak bele? A kuponoldalakon manapság már nemcsak szolgáltatásokat, éttermek, szállodák, nyelviskolák kínálatait találjuk meg, hanem különböző termékeket, gyógyszereket, parfümöket, sőt még konzervananászt is, a felsorolást tulajdonképpen a végtelenségig folytathatnánk.
Csak kuponos vendégekből egyetlen vállalkozás sem fog meggazdagodni, hiszen versenyképesnek kell lennie az akciós árnak, amiből még az ajánlatot reklámozó kuponoldal is leveszi a sápját. Ennek mértéke egyedi elbírálás alá esik, jellemzően 15-25 százalék körüli, de ha a Panaszkönyv műsorában szereplő műkörmös szavai igazak, miszerint az 1290 forintos akciós lakkozás után ő 500 forintot kap a kuponoldaltól, akkor csak az összeg 38 százalékát kapta meg, 62 százalék pedig maradt a kuponoldalnál.
A cégeknek erre a lehetőségre úgy kell tekinteniük, mint egy utólag finanszírozott reklámra. Hiszen pénzbefektetés nélkül bekerülnek egy sok ember által látogatott honlap rendszerébe, tehát komoly reklámfelülethez jutnak (ráadásul a keresőoldalakon is előre kerül az ajánlatuk), aminek árát aztán a későbbiekben, a kuponos vendégeken keresztül fizetik meg. Azonban nyereséges csak akkor lesz egy vállalkozás, ha ki tud kerülni a bónuszoldalak bűvköréből, és saját ügyfélkörre tesz szert, olyan fizetővendégekre, akik a későbbiekben kupon nélkül is hajlandók pénz költeni a szolgáltatásért, termékekért.
Aktuális ajánlat az egyik kuponos honlapon egy szemüveg-készítési akció, melynek keretében lencsét, keretet, szemvizsgálatot, törlőkendőt, tokot kaphatunk a teljes ár 75 százalékáért. Rákerestünk az optikuscég weboldalára, ahol ugyebár látnunk kellene az adott csomag teljes árát, de nemhogy ezt nem találtuk, hanem rendes árlistát sem, sőt még feltöltött képek sem segítenek nekünk a keretek beazonosításában.
Telefonon érdeklődtünk az üzletnél, hogy miért nem találunk árakat, képeket a honlapon, amire azt a választ kaptuk, hogy folyamatosan változik a kínálat, ugyanazon keretből csak néhány darabbal rendelkeznek, ezért nincs értelme feltölteniük. Az árak hiányára pedig azt a választ kaptuk, hogy öt nagy katalógusuk van a lencsékből, amit „nem szoktak felrakni”. Tehát van egy akciós ajánlatunk, amelynek a teljes árát egyáltalán nem lehet lekövetni a weblapon, noha ott kellene lennie! Félreértés ne essék, a szemüvegkészítésért adott ajánlat vonzónak tűnik, de vajon tényleg 75 százalékkal olcsóbban jutottunk hozzá?
A hölgy egyébként nagyon segítőkész volt, azt tanácsolta, hogy mielőtt leütöm az ajánlatot, bátran menjek be a boltba, és kiválasztjuk a nekem való keretet és lencsét. Termék vásárlásakor tehát érdemes előbb megtekinteni, felpróbálni, amit kinéztünk magunknak (ha van rá lehetőség és idő, hiszen lehet, hogy néhány óra múlva lejár az akció).
A szállásoknál a teljes káosz az úr. Nem is érdemes konkrét hotel- vagy motelajánlatot kiragadni, mert szinte mindegyiknél ugyanazzal a jelenséggel találkozunk.
Tegyük fel, hogy a kuponos ajánlat két fő részére szól, 3 nap, 2 éjszaka, korlátlan wellnesshasználattal, de csak hétköznapra vonatkozik (felár van hétvégére). A teljes ár 59 900 forint, de csak most, csak nekünk 24 900-ért odaadják. Amennyiben rámegyünk az adott hotel, motel, apartman honlapjára, szinte biztos, hogy nem találunk pontosan ilyen feltételekkel rendelkező csomagot, tehát ismét adódik a kérdés, mi számít teljes árnak. Általában látunk egy listát az éjszaka/fő árakról, valamint mindig van egy-két akciós ajánlat a honlapon (pl. romantikus csomag, szerelmes hétvége, fészekrakó éjszakák stb.), ami nagyjából hasonlít a kuponos oldalon található konstrukcióra, annál valamivel drágább (mondjuk 39 900 Ft), de többet is tud, mert kapunk reggelit is, ajándék pezsgőt, meg ingyenes belépőt a közeli tevefarmra, és még hétvégi felár sincs. Ha mindezen extrákat rászámoljuk a 24 900 forintos, kuponos „csodaajánlatra”, akkor nagyjából pariban vagyunk az oldal saját, 39 900 forintos ajánlatával!
Tehát mielőtt eszeveszett módon leütnénk egy ilyen 60 százalékos kedvezménnyel kecsegtető kuponos ajánlatot, keressük fel a szállás honlapját, nézzük meg a saját akcióit, mert sok esetben jobban járunk, mint a kuponos verzióval, ahol egy csomó feltételnek kell teljesülnie az érkezést, távozást, parkolást, wellnesshasználatot illetően. Sőt bátran hívjuk fel az adott hotelt, motelt, és kérjünk egyedi árajánlatot, mert előfordulhat, hogy kedvezőbb áron hozzájuthatunk a szálláshoz a feltüntetett árakhoz képest. Például ha az adott időszakban sok üres szobával rendelkezik a hotel, akkor a vezetőségnek érdemes olcsóbban is kiadni a szállást, de erre csak akkor van esélyünk, ha megpróbálkozunk az alkuval.
Tisztelet a kivételnek, de a kuponoldalakon hirdetett termékek többsége amolyan „Teleshop-szagot” áraszt. Találunk itt porszívót, női karórát, edénykészletet, hátizsákot, utazóbögrét, szerszámosládát, szinte bármit, melyeknek márkája teljesen ismeretlen, sőt néhány esetben nem is lehet megállapítani a hirdetésből a márkanevet. Enélkül azonban a minőségére sem tudunk következtetni: például egy 29 900 forintért hirdetett, ismeretlen gyártótól származó szerszámkészletről (teljes ára 50 000 Ft) nem tudhatjuk, hogy az minőségileg az 50 ezerhez vagy a 30 ezerhez áll közelebb, márpedig utóbbi esetén könnyen megtörténhet, hogy a harmadik csavarbetekerés során eldeformálódik a csavarhúzó feje
Termékek esetén a teljes árat és a kedvezmény mértékét nem is érdemes figyelembe venni. Nem árt tudni, hogy ugyanazt a terméket – mondjuk egy kínai okostelefont – ha üzletben vesszük, 45 ezer az ára, ha magyar webshopból, akkor 32 ezer, ha pedig közvetlenül Kínából, abban az esetben csak 13 ezer. Na így válasszanak teljes árat és kedvezményt!
Írásunk célja nem a kuponoldalak lejáratása a megtévesztő tartalmak miatt, hanem a tudatos vásárlásra ösztönzés. Természetesen léteznek jó ajánlatok ezeken a honlapokon, de minden esetben érdemes körüljárni a témát vásárlás előtt, felkeresni a szolgáltatást kínáló céget, és megtudni, milyen saját akciókat kínálnak. Ha pedig terméket tervezünk vásárolni, akkor ne dőljünk be kapásból a névtelen márkájú, 50 ezerről forintról 28 ezerre leárazott „szuper porszívógépnek”, hanem nézzünk utána az interneten (pl. Árukereső), hogy ennyi pénzből már márkás gépet is tudunk venni, mely tudásban és minőségben is kenterbe veri az álcázott gagyit.