Sokan csak olvastak róla, néhányan nap mint nap hallják, és vannak, akik pórul is jártak miatta. Van, aki panaszkodik, más megtűri, megint másoknak viszont tetszik is a dolog. A zsebre dolgozó buszsofőrök száját hagyja el gyakorta ez a kérdés.
Egyes magyarországi járatokon igen gyakori a jelenség, olykor – kis túlzással – többen utaznak menetjegy nélkül, mint azzal. Nem arról van szó, hogy kijátsszák a sofőrök figyelmét, egyszerűen csak nem kapnak jegyet tőlük. Pár buszvezető ugyanis afféle „önálló vállalkozást” épített fel saját árakkal, saját szabályokkal. Szép bérkiegészítést lehet ezzel összehozni, és az utas is jól jár – miközben jelentősen megkárosítják a járatot üzemeltető busztársaságot.
Sok kicsi sokra megy alapon. Leginkább a pár megállót buszozók érintettek a bizniszben, persze nem mindenki. A rutinos sofőrök ránézésre megmondják – nem, kor, ruházat, arckifejezés alapján –, hogy kivel is lehet üzletelni. Ők jegy helyett a már említett ajánlatot kapják – úti cél szerint más-más összeggel. Például egy 250 forintos tikettnél (0–10 km-re érvényes) általában 150, az egy kategóriával drágább 310-esnél (10–15 km) pedig 200 forint csúszhat a zsebbe. Azaz az utasok körülbelül 100 forintot spórolhatnak utazásonként.
Olvasóink egy fiatal és lelkes csoportja, akik rendszeresen utaznak helyközi buszokon, hívta fel az MNO szerkesztőségének figyelmét a buszsofőrök sajátos üzelmeire. Kérdéseinkkel természetesen az érintett busztársaságot kerestük meg, úgy gondolván, hogy egy oldalon harcolunk, együtt a csalások ellen. A társaság azonban úgy értékelte cikkünket, hogy azzal a cég jó hírnevét kívánjuk lejáratni, és jogi lépésekkel fenyegette meg az MNO-t.
Hozzátesszük, hogy a fiatal csapat videón rögzítette az egyik buszsofőr beszélgetését, amikor éppen a kollégáival egyeztette, hogy merre járnak a revizorok és mire számíthat. Aztán amikor kiderült, hogy tiszta a terep, jött is a már említett kérdés egy változata: „Hatszáz jó lesz?”
Az első példánál maradva: aki naponta ingázik a 10 km-re lévő munkahelyére, és mindig korrupt sofőröket fog ki, az (havi húsz nappal számolva) 6000 forintot fizet összesen, a havi bérlet ára pedig erre a távra 11 500 forint. Látszólag megéri.