Odaégett pizza: tegyünk panaszt!

Ideális esetben üdítővel, árleszállítással kompenzál az ételfutár, ha később jön, mint ígérte.

Horváth Attila
2014. 10. 06. 13:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kezembe nyomta a futár a pizzát, kifizettem, elviharzott. Néhány perc múlva vettem észre, hogy összeégett kedvenc ételem széle – számolt be egyik rendeléséről olvasónk. Mint mondta, levágta az étel megszenesedett részeit, de nem volt kedve reklamálni, mert túl éhesnek érezte magát.

Pedig a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) tájékoztatása szerint az időben megtett bejelentéssel a hatóságnak lehetősége nyílik gyors ellenőrzésre és mintavételre. Ha tehát romlott vagy gyanús állagú élelmiszert találunk a dobozban, azonnal a hivatalhoz fordulhatunk, panaszunk mellé a maradék ételt is csatolni kell.

– Utólagos bejelentések alapján is végzünk vizsgálatokat a kifogásolt konyhákon, de ezek már csak közvetve hozhatók összefüggésbe az esetleges megbetegedésekkel – közölte lapunkkal a Nébih.

Fontos szabály, hogy étel házhoz rendelése esetén a fogyasztónak nincs elállási joga, tehát ha megérkezik az ennivaló, és az minőségileg nem kifogásolható, akkor nem mondhatja a vásárló, hogy mégsem fizeti ki, mert meggondolta magát. Az ételek minőségét, biztonságát ugyan nem befolyásolja, viszont a fogyasztók érdekeit sérti, ha nem teljes körű az étterem tájékoztatása, illetve nem megfelelő a forgalmazott készételek jelölése.

Előfordulhat az is, hogy a vállalkozás megtévesztő tájékoztatást nyújt az étel elkészítéséhez felhasznált összetevőkről. Ha például arról informál, hogy a kínált ételt bizonyos allergiában szenvedők is fogyaszthatják, az elkészítéshez azonban allergén összetevőket is felhasználtak, az tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról tanúskodik.

A fogyasztóvédők azt javasolják, rendeléskor előre tájékozódni kell arról, hogy az ennivalót hol készítik és milyen távolságról szállítják ki, s amennyiben ezekről nem kapunk információt, felejtsük el a szolgáltatót, mert nem biztos, hogy megbízható ételkészítővel van dolgunk. A legtöbb cég a honlapján eleve feltünteti, hogy mi történik, ha nem szállítja adott időn belül a terméket. Ilyenkor jellemzően kompenzációt ajánlanak fel, például árengedményt vagy ingyen üdítőt.

Egy másik olvasónk arról számolt be, hogy szerette volna a futár jelenlétében megvizsgálni a házhoz szállított levest, de ő időhiányra hivatkozva elsietett. Holott a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) tájékoztatása szerint a megrendelőnek átvételkor joga és egyben kötelezettsége is, hogy megvizsgálja, azt a terméket kapta-e, amit rendelt, és annak minősége megfelelő-e. Amennyiben a futár ezt nem hajlandó megvárni, később nem hivatkozhat arra, hogy sérülésmentesen adta át a terméket, illetve egyáltalán azt hozta-e, amit a fogyasztó rendelt.

Az NFH leszögezi: ha a vásárló észreveszi, hogy az étlapon feltüntetettől eltér a kiszállított ebéd, vagy eleve nem a megrendelt ételt hozták neki, akkor minőségi kifogással, panasszal élhet. A szóbeli észrevételt az ételszállító cégnek azonnal meg kell vizsgálnia. Jogos kifogás esetén az étteremnek kötelessége kicserélni a terméket, vagy vissza kell térítenie a vételárat. Ha nem sikerül megegyezésre jutni, a fogyasztó polgári peres eljárást kezdeményezhet, vagy ügyével a békéltető testületekhez is fordulhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.