Kezembe nyomta a futár a pizzát, kifizettem, elviharzott. Néhány perc múlva vettem észre, hogy összeégett kedvenc ételem széle – számolt be egyik rendeléséről olvasónk. Mint mondta, levágta az étel megszenesedett részeit, de nem volt kedve reklamálni, mert túl éhesnek érezte magát.
Pedig a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) tájékoztatása szerint az időben megtett bejelentéssel a hatóságnak lehetősége nyílik gyors ellenőrzésre és mintavételre. Ha tehát romlott vagy gyanús állagú élelmiszert találunk a dobozban, azonnal a hivatalhoz fordulhatunk, panaszunk mellé a maradék ételt is csatolni kell.
– Utólagos bejelentések alapján is végzünk vizsgálatokat a kifogásolt konyhákon, de ezek már csak közvetve hozhatók összefüggésbe az esetleges megbetegedésekkel – közölte lapunkkal a Nébih.
Fontos szabály, hogy étel házhoz rendelése esetén a fogyasztónak nincs elállási joga, tehát ha megérkezik az ennivaló, és az minőségileg nem kifogásolható, akkor nem mondhatja a vásárló, hogy mégsem fizeti ki, mert meggondolta magát. Az ételek minőségét, biztonságát ugyan nem befolyásolja, viszont a fogyasztók érdekeit sérti, ha nem teljes körű az étterem tájékoztatása, illetve nem megfelelő a forgalmazott készételek jelölése.
Előfordulhat az is, hogy a vállalkozás megtévesztő tájékoztatást nyújt az étel elkészítéséhez felhasznált összetevőkről. Ha például arról informál, hogy a kínált ételt bizonyos allergiában szenvedők is fogyaszthatják, az elkészítéshez azonban allergén összetevőket is felhasználtak, az tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról tanúskodik.
A fogyasztóvédők azt javasolják, rendeléskor előre tájékozódni kell arról, hogy az ennivalót hol készítik és milyen távolságról szállítják ki, s amennyiben ezekről nem kapunk információt, felejtsük el a szolgáltatót, mert nem biztos, hogy megbízható ételkészítővel van dolgunk. A legtöbb cég a honlapján eleve feltünteti, hogy mi történik, ha nem szállítja adott időn belül a terméket. Ilyenkor jellemzően kompenzációt ajánlanak fel, például árengedményt vagy ingyen üdítőt.
Egy másik olvasónk arról számolt be, hogy szerette volna a futár jelenlétében megvizsgálni a házhoz szállított levest, de ő időhiányra hivatkozva elsietett. Holott a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) tájékoztatása szerint a megrendelőnek átvételkor joga és egyben kötelezettsége is, hogy megvizsgálja, azt a terméket kapta-e, amit rendelt, és annak minősége megfelelő-e. Amennyiben a futár ezt nem hajlandó megvárni, később nem hivatkozhat arra, hogy sérülésmentesen adta át a terméket, illetve egyáltalán azt hozta-e, amit a fogyasztó rendelt.
Az NFH leszögezi: ha a vásárló észreveszi, hogy az étlapon feltüntetettől eltér a kiszállított ebéd, vagy eleve nem a megrendelt ételt hozták neki, akkor minőségi kifogással, panasszal élhet. A szóbeli észrevételt az ételszállító cégnek azonnal meg kell vizsgálnia. Jogos kifogás esetén az étteremnek kötelessége kicserélni a terméket, vagy vissza kell térítenie a vételárat. Ha nem sikerül megegyezésre jutni, a fogyasztó polgári peres eljárást kezdeményezhet, vagy ügyével a békéltető testületekhez is fordulhat.