Békéltetők a szolgáltatói trükkökről

Hatszáz forintos alkatrész beépítése negyvenezer forintért? A hirdetések buktatóira figyelmeztetnek a békéltetők.

2014. 11. 06. 6:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy panaszos fürdőszobájában éjjelente kétóránként kellett feltörölni a vizet. Ezért a postaládájában talált szórólap alapján szakembert hívott, aki azonban rögtön gyanús lett, hiszen a hirdetőnek köze sem volt ahhoz a személyhez, aki végül kiment hozzá. A Budapesti Békéltető Testülethez a fogyasztó által beadott kérelem pedig már az el nem végzett, de kiszámlázott tételekről, a szerelő későbbi elérhetetlenségéről és negyvenezer forintos óradíjról szólt.

A kerületi kisokosban, illetve egyéb szórólapokon szereplő hirdetések kapcsán nem lehet eléggé hangsúlyozni az alapos körültekintés fontosságát, különösen, ha valamilyen szerelési-felújítási munkáról van szó. A békéltető testülethez forduló fogyasztók beadványaiból jól látszik ugyanis, hogy az említett eset nem egyedi.

Tipikus például, hogy a szóróanyag utal ugyan a szerelő személyére, később azonban más végzi a munkát, és más adja a számlát is. Ha adja egyáltalán. Gyakori, hogy arra hivatkoznak a helyszínen, nincs náluk számlatömb, majd később visszahozzák a bizonylatot. A fogyasztó akkor jár a legrosszabbul, ha esetleg már előleget vagy foglalót is átadott, és a megrendelt munkáról semmilyen szerződés nem készült. A fizetést ugyanis később nem tudja igazolni papír nélkül.

Oda kell figyelni, hogy a szerelést vállaló szakember minden elérhetőségét tudjuk, mert gyakori, hogy csupán a magát hirdető mobiltelefonszáma és egy név áll a rendelkezésünkre, egyéb elérhetőség nem. Postacím, e-mail cím nélkül pedig még írásos panaszt sem lehet küldeni, amelyet egyébként a vállalkozás kötelessége lenne harminc napon belül megválaszolni.

Az első és legfontosabb, hogy már a vállalkozás kiválasztásakor járjanak el tudatosan a fogyasztók, főleg ha a forrás a kerületi kisokos vagy éppen egy szórólap – figyelmeztetett a testület. Több ok van a bizalomra akkor, ha a szórólapon szerepel a vállalkozás székhelye és esetleg adószáma, egyéb adatai. Célszerű az interneten is rákeresni az adott cégre, esetleg nem szerepel-e valamelyik békéltető testület feketelistáján. Nem tanácsos azzal a céggel sem szerződést kötni, amelynek a nevéhez esetleg számos negatív bejegyzés kapcsolódik különböző fórumokon.

Miután a szakember megjelent és felmérte az elvégzendő munkát, mindig előzetesen egyeztessék a fogyasztók a kialkudott vételárat, és foglalják írásba. Az a vállalkozás, amelynek nincsen takargatnivalója, nem fogja ezt ellenezni.

A testület tanácsa szerint a megkapott számlát, nyugtát, esetleg az átvett összegről szóló elismervényt vagy egyéb dokumentumot meg kell őrizni, mivel ha bármilyen gond adódna, a fogyasztó csak ezzel tudja bizonyítani, hogy közöttük szerződés jött létre.

Azt se feledjük, hogy ha később a javító-karbantartó szolgáltatással probléma adódna (például a régi, megszerelt bojler megint elromlik), és a szolgáltatás ára meghaladta a húszezer forintot, akkor a cég jótállást, vagyis díjmentes javítást köteles vállalni hat hónapig. Ez alól a kötelezettség alól a vállalkozás csak akkor mentesül, ha bizonyítja: a hiba oka a javítás után keletkezett.

Ha elutasítaná a cég, bátran forduljunk a Budapesti Békéltető Testülethez, amely ingyen, gyorsan dönt az ügyben anélkül akár, hogy a panaszos kitenné a lábát otthonából. Ugyanakkor az eredményes eljárás kulcsa egyúttal a tudatos fogyasztói magatartás is és a bizonyítékok rendelkezésre bocsátása.

(Megjelent a Magyar Nemzet Fogyasztóvédelem c. mellékletében.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.