Az alkatrészek és tartozékok nyomában

Mire ügyeljünk az utángyártott alkatrészek vásárlásánál?

tt
2015. 01. 21. 20:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar fogyasztói társadalom a kilencvenes évek második felében felpörgött mobiltelefonhasználat kapcsán ismerhette meg az utángyártott kiegészítők és alkatrészek fogalmát. Töltők, akkumulátorok, klaviatúrák, tokok képében jelentek meg az első nem márkás, de minőségében közel olyan jó és használható kiegészítők a mobiltelefon-kereskedések polcain. Ezek többsége távol-keleti gyártmány volt, java részüket pedig ugyanazon cégek dobták piacra, akik a gyári eredetit is beszállították a nagy cégeknek.

Az azóta eltelt közel 15 év alatt, az okostelefonok elterjedésével a piac a kiegészítők tekintetében nyitottabbá vált. Megjelentek a személyre szabott (focicsapatos, tévésorozatos, zenekaros stb.) hivatalos ajándéktárgyak, viszont jóval hátrébb szorult a beépíthető alkatrészek piaca. Köszönhető ez a fejlettebb, új generációs okostelefonok megjelenésének, hiszen ki az, aki egy kézi komputernek megfelelő tudású készülékben molyolni kezdene egy utángyártott alkatrésszel? (Ráadásul az érintőképernyővel eltűntek a nyomógombos előlapos fröccsöntött csodák.)

Az autóiparban régóta bevett dolog az utángyártott alkatrészek beépítése. Gondoljunk csak bele abba, hogy az autógyárak sem úgy működnek, hogy az egyik oldalon bemegy a nyersanyag, a másikon pedig kigurul a készre szerelt vadiúj kocsi. Ékszíjak, fékbetétek, szűrők, gumiharangok és egy sor olyan dolog található a piacon, ami anyagában, minőségében sokszor megegyezik a gyári „testvérével”, az eltérés mindössze annyi, hogy nem az adott autómárka nevén fut a kérdéses termék.

Az MNO által megkérdezett autószerelő szerint nem ördögtől való az utángyártott alkatrész, annál is inkább, mert a legtöbb esetben az utángyártott és az eredeti alkatrészt is egyazon cég állítja elő. Természetesen az autóforgalmazók a saját termékeik (és szakszervizeik) mellett kampányolnak, de az nem jelenti azt, hogy a „másolat” nem felelne meg az elvárásoknak. Ezek a termékek folyamatosan ellenőrzött technológiával készülnek, gondoljunk csak bele, hogy például egy silány ékszíjat gyártó cég egyébként hogyan maradna meg a piacon.

A gyakorlat azt mutatja, hogy bár ezek az alkatrészek megbízhatók – folyamatosan ellenőrzött, tesztelt, jó minőségű alapanyagokból gyártott portékák, hibaszázalékban általában fej fej mellett vannak a gyári alkatrészekkel –, viszont érdemes ügyelni arra, hogy az utángyártott és beszerelés után meghibásodott alkatrészekre kizárólag akkor vonatkozik a garancia, ha azt bizonyítottan szakember szerelte be, és ezt hitelt érdemlő papírral (hivatalos munkalap, számla) lehet bizonyítani.

Amíg az asztali számítógépeknél nem, addig a laptopok piacán él és virul az utángyártott szegmens. Az aksik és a töltők fogyóeszköznek számítanak, amik ha csütörtököt mondanak (főleg ha egyszerre romlanak el), elég izmos anyagi kiadásba verhetik a felhasználót. Egy gyári és egy utángyártott akkumulátor élettartama, teljesítménye közel ugyanakkora, árban viszont mérhető az eltérés. Gyakorlott eladói tapasztalatok alapján az utángyártott töltőknél is ez a helyzet, így van, amikor érdemes a kevésbé jól csengő, de megbízható gyártót választani, persze ebben az esetben is érdemes megbízható helyről, számlával vásárolni, az esetleges garanciát érvényesítendő.

Annál erősebb viszont a minőségi kontraszt a nyomtatópatronok piacán. Itt az utángyártott patronok és kazetták már korántsem biztos, hogy produkálják az eredeti gyári minőséget, ellenben beépítésükkel bukhatjuk az élő garanciát is. Sok rizikót rejthet magában az újratöltött kazetták esete is. A tömegesen felvásárolt használt kazetták nem feltétlen illeszkednek olyan hajszálpontossággal, mint a vadiúj eredeti megfelelőjük, így ott a rizikó, hogy az olcsóbban vásárolt holmit egyszerűen nem ismeri fel a nyomtató. Egy számítástechnikai szakértő szerint az alsó kategóriás gyártmányok esetében a várható élettartam rendszerint nem több, mint egyetlen töltési ciklus, de az is előfordulhat, hogy ennél kevesebb, van, amikor már a vártnál jóval korábban megjelennek a hibát jelző kellemetlen csíkok a nyomtatott papíron. A csúcskategóriás gyártmányok esetében a várható élettartam legalább három ciklus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.