Az e-segélyhívó, más néven e-call remek találmány, adott esetben életeket menthet. Gyakran elhagyatott úton történnek balesetek, vagy az érintett autó berepül a fák közé, és az arra járók nem veszik észre, hogy valami komoly baj történt, és segítséget kellene hívni. A sérültek pedig gyakran olyan rossz állapotban vannak, ájultak, esetleg be vannak szorulva, hogy nem tudják mobiltelefonon hívni a mentőket.
Az e-segélyhívó olyan, mint egy speciális okostelefon, mely össze van kötve az autó szenzoraival (például ABS, légzsákok, kitörésgátló, fedélzeti komputer). Ha baleset történik, akkor a rendszer egyből hívja az Európában rövidesen egységesített 112-es hívószámot, és egy digitális adatcsomagot küld a gépjármű GPS-koordinátáiról, valamint arról, hogy a szenzorok jelzései alapján mennyire súlyos lehetett a baleset. Ezután a mentők azonnal a helyszínre sietnek, és kórházba szállítják a sérülteket.
Az Európai Parlament az utolsó decemberi ülésén elfogadta azt a javaslatot, mely szerint 2015-től minden gépjárműnek rendelkeznie kell e-segélyhívóval. Ez az eszköz egész Európában a 112-es számmal fog működni, biztonságosnak és könnyen kezelhetőnek kell lennie. Jó néhány magyar honlapon már el is kezdődött a riogatás, hogy ez a határozat a régi, használt autókra is vonatkozik, így mindenkinek ki kell fizetnie még az idén 30 ezer forint körüli összeget a készülékre, és be kell szereltetni a gépjárműbe. A körülmények tisztázása érdekében megkérdeztük Lovas Károlyt, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettesét.
– Csak az új autókat érinti az e-segélyhívó bevezetésével kapcsolatos döntés, vagy a használtautó-tulajdonosoknak is be kell építeniük egy ilyen rendszert?
– Jelen tudásunk szerint az látszik biztosnak, hogy 2015. október 1. után már csak olyan új típusbizonyítványokat hagyhatnak jóvá az egyes tagországok, melyekben szerepel ez a bizonyos e-call rendszer. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha egy autógyár a közelmúltban dobott piacra egy új gépjárművet, és azon még évekig nem változtat semmit, tehát nem esik át ráncfelvarráson vagy komolyabb fejlesztésen, ami miatt a típusbizonyítványt frissíteni kéne, akkor azt az autót akár még 2016-ban, vagy később is forgalomba helyezhetik e-call rendszer nélkül. Egyébként jó néhány márkánál, főleg a felsőbb kategóriákban már most is található ilyen készülék az autókban, de ezek még nem működnek, hiszen a központokat is fejleszteni kell ahhoz, hogy az érkező adatokat kezelni tudják.