Az előleg után lép le a legtöbb csaló

Lakásfelújítás során még az írásbeli szerződés sem menthet meg mindig az átveréstől.

Horváth
2016. 05. 17. 10:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szóbeli megállapodás és a fürdőszoba falainak kibontása után elérhetetlenné vált az amúgy készségesnek tűnő mesterember, pedig korábban előleget is átvett a fogyasztótól. A munka befejezésének időpontjáról már nem lehetett vele egyeztetni, és eltűnt a panaszos pénzével – hívta fel a figyelmet a Budapesti Békéltető Testület. Hozzátették, sok olyan kérelem érkezik hozzájuk, amelyben a fogyasztók arról számolnak be, a kerületi tájékoztató füzetekből, a társasházi levélszekrénybe bedobott szórólapokból kiválasztott vállalkozás kárt okozott nekik. Egy konkrét ügyről megírták, a fogyasztó szórólap alapján választott valakit a lakása nyílászáróinak cseréjére. Megállapodtak az árban, erről írásbeli szerződést is kötöttek. A vállalkozó egy plusz öt év garanciát vállalt a munkára. Nyáron be is szerelte a nyílászárókat, de ősszel kiderült, nem jól rögzítették azokat, a lakás huzatos volt. A fogyasztó próbálta felvenni a kapcsolatot a vállalkozással a javítás miatt, de az a székhelyén nem volt elérhető. A Budapesti Békéltető Testülethez fordult, de nem tudta ügyét sikerre vinni, mert a vállalkozás a megadott címen nem volt értesíthető. A fogyasztó által kért postai vizsgálat pedig megállapította, a vállalkozás által megadott címen csak egy székhelyszolgáltató üzemelt korábban, amely viszont már megszűnt. Így pedig semmit sem ért a hat év jótállás, hiszen azt nem volt kinél érvényesíteni.

Egy másik esetben a megrendelésben szóban állapodott meg a fogyasztó, előlegként kifizette a munkadíj több mint felét. A vállalkozás szorgalma azonban csak a meglévő fürdőszobai berendezések kiszereléséig tartott, mert azt követően már nem lehetett vele időpontot egyeztetni. Így pedig a kifizetett díj már jócskán meg is haladta az elvégzett munka tényleges értékét. Mivel azonban nem rögzítették írásban a megállapodás pontos részleteit és a megrendelés tartalmát, így annak utólagos bizonyítása gyakorlatilag lehetetlen volt. Ebben az esetben ugyanis legalább egy számla kellett volna a bizonyításra, amit a fogyasztó nem kapott meg.

Az érintett vállalkozást egyébként mindkét fenti esetben kellékszavatosság, illetve jótállási kötelezettség terhelte volna, ami alapján a fogyasztók díjtalanul kérhették volna a javítás elvégzését, a második példában pedig a munka befejezését.

A békéltető testület közölte, hogy javító-karbantartó szolgáltatások esetén a vállalkozás mindenképpen hat hónapos jótállást köteles vállalni a munkára, ha annak díja a húszezer forintot meghaladta. Tanácsuk szerint a hasonló munkálatok megrendelése előtt tájékozódni kell, javasolták, hogy mindenki csak olyan vállalkozással kössön szerződést, amelynek nemcsak a telefonszáma áll rendelkezésre, hanem a székhelye is megtalálható. Javasolták, hogy a megfelelő szakember kiválasztása után a tételesen rögzített költségvetés és árajánlat alapján kössenek írásban szerződést. Közölték: számlát, nyugtát kérés nélkül kapniuk kell a fogyasztóknak. Ha ez elmaradt, akkor ragaszkodjanak hozzá, mert a szavatossági vagy egyéb jótállási igényüket ezzel tudják érvényesíteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.