Vissza kell cserélniük a fehérneműt is az üzleteknek

Hat hónapig az eladónak kell bizonyítania, hogy az értékesített áru hibátlan volt.

B. Molnár László
2018. 02. 28. 17:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen jogokat érvényesíthetnek akkor, ha nem műszaki cikket vásárolnak, hanem ruhadarabot, akár fehérneműt, akár lábbelit. A jogszabály szerint az ilyen esetekben ugyanis nincs kötelező jótállás, de ez nem jelenti azt, hogy például egy hibás áru miatt ne lehessen reklamálni a kereskedőnél. Pedig a vonatkozó jogszabályok úgy szólnak, hogy a vásárlástól számított két éven belül érvényesíthető az úgynevezett szavatossági igény. Ennek alapján – a kereskedőnél bejelentett panasz során, amelyről jegyzőkönyvet is kötelesek felvenni – elsősorban az árucikk javítását vagy cseréjét kérheti a panaszos. Másodsorban pedig árleszállításra vagy vételár-visszatérítésre vonatkozó igénnyel élhet panasz esetén.

– A fogyasztó választhat, ha hibás az áru, javítást vagy cserét kér. Ez alól azonban kivétel, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy aránytalan – jelentette ki lapunknak Mátyás Petra, a Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület szakértője.

A gyakorlatban a határidők játszanak még fontos szerepet, hiszen a vásárlástól számított hat hónapon belül bejelentett hiba esetén mindig az eladót terheli annak bizonyítása, hogy nem teljesített hibásan. – Ha tehát olyan cipőt viszünk vissza fél éven belül a boltba, amelyiknek a talpa elkezdett leválni, akkor az üzletnek kötelessége szakvéleményt beszerezni, hogy a hiba eredete gyári, vagy a használatból fakad – állította a fogyasztóvédelmi szakértő.

Sokan nem tudják, mi a teendő a fehérneműknél, illetve a fürdőruháknál. Persze ez nem véletlen, hiszen e termékek tájékoztatóiban olyan kijelentésekkel lehet találkozni, hogy higiéniai okokból nem cserélik ki, maximum akkor, ha bontatlanul, használat nélkül visszük vissza az üzletbe. Tény, hogy a hibátlan alsóneműt egy bolt sem köteles visszavenni, de csak akkor, ha erről jól látható helyen kifüggesztett táblával felhívja a vásárlók figyelmét. Más a helyzet akkor, ha például az újonnan vásárolt melltartónak elpattant a pántja, vagy egyéb olyan hiba állapítható meg, amelyet zárt csomagolásnál nem lehetett előre tudni. Ilyenkor a már említett szavatossági jogokkal élhet a fogyasztó, azaz nyugodtan visszaviheti az üzletbe és kicseréltetheti a hibás terméket. – Az akciós termékeknél sem tagadhatják meg az eladók, hogy a vásárlók hibás termék esetén panaszt tegyenek. Ha azonban a fogyasztót még a vásárlás előtt figyelmeztették a ruhadarab hibájára, mondjuk éppen emiatt lehetett olcsóbban megvenni, akkor reklamációnak helye nincs, maximum akkor, ha a terméknek más hibája is van – fogalmazott Bercsényi Gábor ügyvéd, aki hozzátette, természetesen minden esetben rendelkeznie kell a panasztevőnek a vásárláskor kapott számlával vagy nyugtával.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.