Csak óvatosan a termékbemutatókkal!

Legyen óvatos, ha kozmetikumot igyekeznek a nyakába sózni, szinte lehetetlen visszaváltani ezeket a termékeket!

B. Molnár László
2018. 03. 19. 17:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok embernek lehet ismerős a helyzet, hogy interneten vagy termékbemutatón bedőlve a meghirdetett akcióknak kozmetikumot – akár egy egész csomagot – vásárol. Ha a vásárlást követően kiderül, hogy nem azt kaptuk, amit ígértek nekünk, bizony több esetben is csak bonyolult procedúra során érhetjük el az áru visszavételét, ám sokszor még ezt sem. Ugyanis nem árt tudni, hogy a fent nevezett módon megvásárolt kozmetikum vagy parfüm kibontása után a fogyasztó nem tudja gyakorolni az indoklás nélküli elállási jogát. Így járt az a panaszos is, aki elment egy telefonon meghirdetett termékbemutatóra, ott megvásárolt egy kozmetikai termékekből álló termékcsomagot és egy oktatási programot 390 000 forint vételárért, melyből 195 ezer forint foglalót kellett a helyszínen kifizetnie, a fennmaradó vételárrészt pedig kéthavi részletben kellett teljesítenie. A termék kipróbálását követő harmadik napon aztán kiderült, allergiás panaszokat okoz a kozmetikum, ezért bizalomvesztésre hivatkozva akart elállni a vásárlástól, és visszakérte a foglalót. A cég természetesen elutasította ezt, arra hivatkozva, hogy olyan zárt csomagolású termék tekintetében, amely egészségvédelmi és higiéniai okokból az átadást követő felbontása után nem küldhető vissza, a fogyasztó nem gyakorolhatja az indokolás nélküli elállás jogát. És a cégnek adtak igazat.

De nézzük meg, vajon tényleg semmi lehetősége nincs a vásárlónak arra, hogy például ilyenkor élhessen az indoklás nélküli elállás jogával. Megoldást némileg az internetes és üzleten kívüli vásárlásnál a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló kormányrendelet jelenthet. – Ez alapján ugyanis a termék átvételétől számított tizennégy napon belül a fogyasztó meggondolhatja magát, és élhet az indoklás nélküli elállási jogával, amikor is saját költségén kell visszajuttatnia a terméket, a cég pedig köteles visszaadni a teljes kifizetett összeget, mégpedig a reklamáció tudomásul vételétől számított 14 napon belül. Ugyanakkor a rendelet kimondja, lezárt csomagolású higiéniai termékek adásvételekor nem gondolhatja meg magát a fogyasztó, ha már felbontotta a csomagolást. Természetesen csak akkor hivatkozhat a cég egészségvédelmi vagy higiéniai okra, ha előtte meghatározta, melyik termék tartozik ide. Ha a kibontás után kiderül, hogy a termék hibás, akkor a vásárló a szavatossági jogaival élhet – jelentette ki Bercsényi Gábor ügyvéd.

A jogász ugyanakkor hozzátette, ha nem természetes személyként, hanem cégként vásároltak kozmetikai terméket online vagy üzleten kívül, akkor a vásárlóra nem vonatkozik az indoklás nélküli elállás lehetősége, mivel a vonatkozó törvény szerint ilyen esetben nem minősül fogyasztónak, valamint ugyanez a helyzet, amikor egy magánszemélytől vásárolunk közösségi oldalon feltett hirdetés alapján.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.