Ha egy utasnak problémája támad a Magyar Államvasutakkal (MÁV), akkor a MÁV-Start ügyfélszolgálatához fordulhat. A társaság honlapján minden szükséges elérhetőség megtalálható.
Az e-mailes, telefonos, valamint a személyes megkeresés és ügyintézés mellett online űrlapkitöltésre is van lehetőség. Az ügyfélszolgálat a nap 24 órájában működik, de a panaszoknak értelemszerűen van átfutási ideje. Több csatornából gyűjtik be őket, majd központilag kezelik, utána egy hónapon belül kell választ adniuk az ügyfélnek. Szükség esetén ez a határidő még két hónappal meghosszabbítható. Ám a tényleges válaszadási idő ennél jóval rövidebb szokott lenni: 2017-ben az írásos ügyfélszolgálatnál átlagosan 17 nap volt, elektronikus csatornáknál pedig 15 nap.
Amikor szükséges, az ügyfélszolgálat továbbíthatja az illetékes szakmai szervezetnek az adott kérést, a választ pedig az onnan érkező anyagok alapján készíti elő. Ez olyankor történhet meg, amikor a panasz vizsgálatra szorul, vagy intézkedést, helyesbítést igényel. Ha megállapítják, hogy beigazolódott az utas állítása, elismerik a hibát, és erről az utast is tájékoztatják.
Bizonyos esetekben kárpótlás jár: a késésekkel kapcsolatban például garanciarendszer működik. A feláras vonatok harminc percet meghaladó késésekor az utasok jegyük árának 25 százalékára kaphatnak átalány-kártérítést, 120 percet meghaladó késés esetén pedig 50 százalékos kompenzáció jöhet szóba.
Ha az utas nem fogadná el az első hivatalos választ, van lehetősége fellebbezni, így a következő, felülvizsgált álláspontot tartalmazó válaszlevél már csak egy felettes vezető jóváhagyásával küldhető ki. A válaszokkal elégedetlen utas a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz fordulhat jogorvoslatért, de ilyen eset ritkán fordul elő. 2017-ben a MÁV-Start válaszait 2 százalékban utasították el az utasok.
Sokfélék lehetnek a beérkező észrevételek. Legtöbb – talán nem meglepő módon – a személyszállítással kapcsolatban érkezik, ezen belül a menetjegyek árának visszaigénylése és egyéb kompenzációs kérések fordulnak elő leggyakrabban. Utána következnek az állomásokkal összefüggő panaszok, ezek főleg az utastájékoztatás és a pénztár problémáit, valamint az állomás tisztaságának hiányát róják föl. Ezeken felül gyakoriak a menetrendszerűséget és a közlekedés pontosságát érintő kifogások, valamint a járatok utazási színvonalával és a vasúti személyzettel összefüggő észrevételek. Természetesen a vasúti pályák mellett és a közúton közlekedőktől is érkeznek olykor panaszok, de ezek aránya jóval kisebb az utasok által benyújtottakhoz képest.