Túl az illúzión: cirkusz a színfalak mögött

A cirkuszban talán még feltűnőbb a különbség a backstage és a színpad között, mint bárhol máshol. Fotósorozat.

R. Kiss Kornélia
2017. 04. 26. 16:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tíz-húsz éve a cirkusz a színtiszta illúzió világa volt: a csodák a szemünk előtt történtek, a kötéltáncos csak kötéltáncos volt, a bohóc csak bohóc – nem „igazi” ember. Az újcirkusszal ez gyorsan változni kezdett. Előtérbe került az artistaművészet művészi vonulata, sokszor eltűntek a csillogó, gyakran giccses kosztümök. A cirkusz egyszerre lett művészibb és emberközelibb.

Közben a klasszikus cirkusz továbbra is a szórakoztatás terepe maradt, nem változtak a megszokott zsánerek, és ma is ugyanúgy fontos a show, a látványosság. De mintha ebből az emberközeliségből átvettek volna valamit. Egyre érdekesebb a kosztüm mögötti ember, egyre fontosabb, hogy a cirkuszművész is egyéniség, nem csak egy látványos szám előadója. A Fővárosi Nagycirkusz mostanában szereti hangsúlyozni ezt: gyakran beengedi a nézőt a kulisszák mögé – a honlapjukon van egy ilyen videosorozat is –, és igyekszik személyes kapcsolatot kialakítani a közönség meg a fellépők között.

Most az Antarktisz gyermekei című műsor fut náluk, egy újabb klasszikus darab – olyan, amit a legtöbben elvárnak a cirkusztól. Aki emlékszik a nyár végéig tartó, elképesztően látványos vízicirkuszi előadásra, az Atlantisz gyermekeire, az biztosan vált majd jegyet erre a show-ra is. A mostani műsor nem vízicirkusz, hanem „jégrevü” – korcsolyapályát varázsolnak a manézsba.

A Fővárosi Nagycirkusz fotósa, Urbán Ádám ezúttal mégsem a színpadon dolgozott. Nem a mosolyogva előadott, nyaktörő mutatványok érdekelték, hanem az a pillanat, amikor az ember átváltozik artistaművésszé. Érdemes megfigyelni az arcokat a fellépés előtti pillanatok feszültségében. Láthatjuk a fiatalok lámpalázát, a rutinosak fásultságát, a feszült figyelmet az utolsó gyakorláskor, öltözködéskor. És nagyon sok magába mélyedt, elgondolkodó arcot is: zajlik az átváltozás színpadi emberré. Ott van a képeken az emberi sérülékenység is: a színfalak mögött, megfosztva a fényektől, a tapsoló közönségtől, a kellékektől, civilként, mégis jelmezekben látjuk az artistákat. Mindig megéri itt fotózni, de a képeket végignézni is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.