Ártatlanság és romlottság között félúton – lerántják a leplet a kamaszkorról

Lázadás, önkifejezés és autonómia a Capa Központ új kiállításán.

Ficsor Benedek
2017. 12. 04. 10:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vajon a kamaszkor beszennyezi a gyermekkor romlatlanságát a felnőttkor tisztátalanságával, vagy a tudatlan gyerek épp ekkor fedezi fel önmagát és válik szellemi és lelkierővel bíró emberi lénnyé?

A kultúrtörténet mindig kitüntetett figyelemmel kísérte ezt az átmeneti időszakot, amely a határhelyzetben az átjárás lelki és fizikai problémáit elementáris erővel fejezheti ki.

A Capa Központban Golden Boundaries címmel december 4-től látható fotókiállítás neves külföldi és magyar alkotók anyagából válogatva járja körül a kamaszkor kérdéseit.

A tárlat az önkifejezés különféle megjelenési módjait, a személyes autonómia és kulturális sokszínűség keresését mutatja be, a serdülőkor és fiatal felnőttkor ideiglenes összetartozásait, valamint az úgynevezett jelentéstérképeket, amelyeken keresztül az egyén társas lénnyé válik.

A nemzetközi összehasonlításban is jelentős kiállítás megnyitójára Budapestre érkezik az összes külföldi kiállító, köztük a brit szubkultúrákat mintegy 40 éve fotózó Derek Ridgers vagy Sian Davey, aki tizenöt évig pszichoterapeutaként dolgozott, 2014-ben aztán fényképezőgépet vett a kezébe, és Down-kóros lányáról készült fotóival két évvel később már díjat nyert a Paris Photón.

A világhírű lengyel fotós, Zuza Krajewska sorozatán egy fiújavító intézet lakóin egyszerre fedezhetjük fel az ártatlan gyermekkor és sokat látott felnőttség jeleit.

A Berlinben dolgozó Jörg Brüggemann a heavy metal-rajongó fiatalok életét dokumentálta, míg a szintén Berlinben élő, grúz származású David Meskhi az IDFA dokumentumfilm-fesztiválon díjazott, grúz gördeszkás kamaszok világát bemutató filmjével része a tárlatnak.

A magyar kiállítók között szerepel Halász Dániel, aki a Google nemzetközi fotódíját és az Epson Art Photo Awardot is megnyerte.

Szintén láthatjuk a kiállításon a Mexikóban élő Koleszár Adél munkáit, illetve Barakonyi Szabolcs, Gáldi Vinkó Andrea fotográfiáit és Tóth Márton Emil humorral operáló koncept szobrait.

„A felnőtté válás kulturálisan meghatározott, így minden társadalom igyekszik kialakítani saját normáit arról, mi gyerekes és mi felnőttes, mi férfias és mi nőies, mi hasznos és mi haszontalan, mi előremutató és mi retrográd. Ezek a követési módok előíróak és néha azonos, néha pedig ellentétes irányba mennek a globális trendekkel” – fogalmazott a kiállítás kurátora, Oltai Kata

„A kategóriák, természetükből fakadóan, sztereotip módon írják elő a helyes boldogulás módját, hogy hogyan lehet valakiből megfelelő állampolgár, úgynevezett teljes tagja a társadalomnak. Az ellenállás és az elfogadás közötti egyensúly életben tartása az egyik legfőbb jellemzője ennek az életszakasznak” – folytatta a kurátor.

A tárlat arra is keresi a választ, hogy megjelenhet-e különféle formákban az önállóságra ösztönzés és az önmeghatározás, illetve hogy ez az új individualizmus miként közelíthető meg nemek szerinti felosztásban. Vajon hogyan van kódolva a fiatalság szorongása, a „semmittevés esztétikája” és az útkeresés?

A kamaszkort egy pszichológiai fejlődési szakaszként és egy társadalmi kategóriaként is számon tartjuk, amelyet társadalmi intézmények és rituálék foglalnak keretbe. A szociális reprezentáció erősebben jellemzi, mint bármelyik megelőző vagy ezt követő életszakaszt, vagyis az önkifejezés nem csupán kísérő jelenség, de identitásképző aktus is.

Az öltözködés, a választott beszédmód, a zenei ízlés mind-mind az önkifejezés és a csoporthoz tartozás eszközei, a szubkulturális hovatartozást jelentő elemek speciális jellemzőivel összhangban ugyanakkor a fiatalok különböző eredetű stíluselemeket olvasztanak egybe és választanak szét, olykor tudatosan, olykor csupán mintákat követve. A kiállítás anyaga pontosan dokumentálja mindezeket: a csoportokhoz tartozás vágyát, az identitáskeresést és annak hangsúlyos felfedezését.

Golden Boundaries - Kamaszkor a kortárs fotográfiában, a kiállítás megtekinthető 2017. december 4-től 2018. március 18-ig minden nap 11 és 19 óra között a Capa központban.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.