Budapest ráfekszik az uniós társfinanszírozásokra

Az ideivel megegyező feltételrendszer mellett készíti el 2014-es költségvetését a fővárosi önkormányzat.

KG
2013. 04. 22. 11:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Fővárosi Közgyűlés szerdán tárgyal a főváros jövő évi fejlesztési koncepciójáról, amely rögzíti, hogy a 2014-es büdzsében nem tervezhető működési hiány, továbbá a hitelszerződésekben vállalt kötelezettségeket maradéktalanul teljesíteni kell. A határozati javaslat arra is kitér, hogy a közösségi közlekedési szolgáltatást a rendelkezésre álló forrásokhoz kell igazítani. A tervezet szerint új kötelezettséget csak új külső forrás bevonásával lehet vállalni, ez alól kivételek a magas támogatási intenzitású, európai uniós társfinanszírozással megvalósuló fejlesztési projektek. A dokumentum kitér arra is, hogy többletigényt csak „elháríthatatlan külső körülmény” esetén lehet javasolni.

A tervezet utal a kormány és a főváros közötti Budapest 21 szerződésre, és jelzi, hogy a főváros kiemelt jelentőségű beruházásai várhatóan beépülnek a nemzeti fejlesztési tervbe, azokat a felek összehangoltan valósítják meg. A főváros három fő fejlesztési irányt nevez meg: a közösségi közlekedéshez kapcsolódó kötöttpályás fejlesztéseket, a csatornahálózat, továbbá a Duna menti területek fejlesztését.

A főváros elfogadott középtávú finanszírozási prognózisa 2014-re a fejlesztési kiadások csökkenésével számol, aminek legfőbb oka a korábbi uniós pénzügyi ciklusban indított projektek kifutása. Tarlós István főpolgármester azt is jelzi az indítványban, hogy a 2014-es és a későbbi évek költségvetéseit determinálja az előző városvezetés öröksége, amely több, az önkormányzatra aránytalan terhet rovó projekt befejezését jelenti.

A jövő évi tervek között szerepel a négyes metró próbaüzemének beindítása és a Budapesti Központi Szennyvíztisztító Telep teljes kapacitáson való beüzemelése. Az előterjesztés ismerteti, hogy az amortizáció miatt és a fejlődés biztosítása érdekében új projekteket is szükséges indítani, ezek közül a legjelentősebb a BKV járműállományának fokozatos cseréje. A fejlesztések súlypontja a közösségi közlekedésre helyeződik át – olvasható a dokumentumban.

A főváros a következő évekre háromszázalékos inflációval, az állam által biztosított bevételi források konzervatív tervezésével, a működési kiadások csökkenésével és visszafogott, a következő években egyre csökkenő hitelfelvétellel kalkulál. A városvezető jelezte: az adósságátvállalás 2014-et érintő hatása pontosan még nem ismert, ám a 2014–2020 közötti uniós költségvetési ciklushoz köthető fejlesztési lehetőségek megfelelő mozgástere biztosítható.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.