A Malévval nem volt ilyen kegyes az unió

A cseh légitársaság után úgy tűnik, most a lengyel LOT is megkapja az uniós engedélyt az állami támogatás alkalmazására.

PR
2013. 05. 15. 20:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Bizottság szerint összeegyeztethető az uniós versenyjoggal az a mintegy 100 millió eurónak megfelelő hitel, amelyet a lengyel kormány nyújtott a LOT lengyel állami légitársaságnak, hogy a cég fizetőképes maradhasson – tudatta szerdán a brüsszeli testület.

A bizottság szerint az intézkedés mind időben, mind mértékében megfelelően korlátozott, ez ugyanis az egyik feltétele annak, hogy a bizottság jóváhagyja egy vállalat támogatását vagy akár megmentését közpénzből. A másik feltétel, hogy az adott ország hatóságainak a támogatás folyósítását követő fél éven belül be kell mutatniuk a bizottságnak a vállalat átalakítására vonatkozó terveket annak érdekében, hogy a cég hosszú távon, állami segítség nélkül is fenntarthatóan életképes tudjon maradni. Erre Lengyelországnak június 20-ig van ideje, amit Varsó vállalt is – tudatta a bizottság.

A testület azt is világossá teszi, hogy egyelőre csak ideiglenesen hagyta jóvá a LOT-nak nyújtott állami támogatást, végleges álláspontját majd annak függvényében alakítja ki, hogy megfelelőnek ítéli-e meg a lengyel légitársaság átalakítására vonatkozó terveket. A LOT 47 repülőgépből álló flottát üzemeltet, és 2200 embernek ad munkát. Az elmúlt években pedig pénzügyi nehézségekkel küzdött, miután 2008 óta veszteséges. A cégnek azt követően támadtak likviditási problémái, hogy rendelkezésre álló forrásai kimerültek, értékesíthető vagyonát pedig már eladta.

Tavaly januárban a Malévnak nyújtott állami támogatás visszafizettetését kérte az Európai Bizottság, amely a 2007 és 2010 közötti állami pénzjuttatást jogellenesnek minősítette. Akkor a magyar légitársaság képtelen volt a 102,5 milliárd kifizetésére, ezért a cég vezetése 2012. február 3-án hajnalban úgy döntött, nem engedi felszállni a magyar gépeket. Azóta több uniós országban kerültek nehéz helyzetbe a nemzeti légitársaságok, többek közt Csehországban a CSA és Lengyelországban a LOT.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.