Varga nem támogatja az üzletek vasárnapi zárását

Úgy véli, meglepetést keltett az ötlet, hogy vasárnaponként ne nyithassanak ki az áruházak.

TK
2014. 11. 03. 21:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagy üzletek vasárnapi zárva tartásáról szólva azt mondta, meglepetést keltett a Nemzetgazdasági Minisztériumban az ötlet „újrafelmelegítése”. Amikor minden ötödik ember vasárnap intézi a vásárlást, ezt nem bölcs dolog korlátozni. A minisztérium álláspontja szerint Magyarország ma még nem olyan gazdag ország, ahol a legfontosabb probléma az, hogy vasárnap nyitva van-e valami vagy nincs. Ha a munkáltató meg tud állapodni a munkavállalóval, miért ne lehetne nyitva? – tette fel a kérdést Varga Mihály.

A Magyarország élőben című műsorban Varga Mihály a devizahitelek átváltásáról szólva emlékeztetett arra, hogy az átváltási árfolyam meghatározásánál két korlátot is figyelembe kell venni. Az egyik, hogy a kormány korábban azt mondta, a forinthitelesek nem járhatnak rosszabbul, mint a devizahitelesek. A másik, hogy a Kúria jogegységi döntésében kimondta, az árfolyamkockázatot az ügyfélnek kell viselnie. Igyekeznek majd olyan javaslattal előállni, amely kedvező lesz a devizahitelesek számára. Ha a piacinál kedvezőbb árfolyamszintet határoz meg a kormány, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) közreműködésére is szükség lesz, hiszen a devizatartalék egy részére szükség van a forintosításhoz – tette hozzá.

A miniszter szerint hosszú távon az a legfontosabb az ügyfeleknek, hogy a kamat megfizethető legyen. Az elmúlt években jelentősen mérséklődtek a forinthitelek kamatai, így az átváltásra kedvező kamatszinten kerülhet sor.

Varga Mihály beszélt arról is, hogy az első fél évben 1600-zal több gyermek született, mint egy évvel korábban, ami azt mutatja, hogy a családtámogatási rendszer segíti a gyermekvállalást. Az adókedvezmény növelése egy lehetséges út annak érdekében, hogy az első után a második, majd a harmadik gyerek megszülethessen, ezért 2016-tól kezdődően megkezdik az adókedvezmény növelését – ismertette.

A cafeteria támogatásának csökkentését azzal indokolta a miniszter, hogy a kormány azt tartja a legfontosabbnak, hogy a munkáltatók egyre inkább készpénzben adják oda a megszerzett jövedelmet a dolgozóknak. Az embereknek nem utalványokat vagy jegyeket kell adni, „egy tisztességes országban, tisztességesen ledolgozott munkaidő után készpénzt adnak az embereknek” – fejtette ki Varga Mihály. A javasolt változások szerinte ebbe az irányba mutatnak. A SZÉP-kártyát és az Erzsébet-utalványt ez nem érinti, hiszen az a cél, hogy a belföldi turizmus élénküljön – fűzte hozzá.

Az internetadóról szólva kifejtette: a távközlési adó kiterjesztésére tettek javaslatot, amit a szolgáltatóknak kellett volna megfizetni, de olyan mértékű tiltakozás volt, hogy a kormánynak ezt figyelembe kellett vennie.

Hozzáfűzte, a négy-öt legnagyobb szolgáltató tavalyi adózás utáni nyeresége 70 milliárd forint körül volt, de ha az emberek attól tartanak, hogy ezt átháríthatják rájuk a szolgáltatók, és ezt nem hajlandók elfogadni, a kormánynak figyelembe kell vennie. Ezért született az a döntés, hogy nem vezetnek be semmiféle adókiterjesztést.

A 25 milliárd forintos bevételkiesés a miniszter szerint egytized százalékkal ronthatja az államháztartás hiányát, amit 2015-re 2,4 százalékra terveztek. Lehet, hogy a kieső összeget nem fogják pótolni, és a hiány 2,5 százalékra növekszik, vagy a tartalékhoz nyúlnak hozzá, hiszen most is terveztek egy 60 milliárdos országvédelmi alapot és egy 100 milliárdos általános tartalékot, tehát van fedezet arra, hogy ezt a pénzt máshonnan pótolják – ismertette.

A miniszter beszélt arról is, hogy a stabilitási törvény szerint az államadósság 1 százalékkal mérséklődhet a következő évben, a 2014 végére tervezett 76,5 százalékkal szemben 2015 végére 75,4 százalékos adósságszinttel számolnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.