Év közben szűkítik a vasúti menetrendet?

Több száz járatot szüntetne meg a MÁV a menetrend decemberi életbe léptetése után, valószínűleg januárban.

2014. 12. 11. 6:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egész járatok leállítása vagy a reggeli csúcsidőszak kivételével egész nap kétórás vonatkövetés bevezetése – a fentiek csupán két példát jelentenek abból a 75 tételt tartalmazó munkaanyagból, amely a MÁV-Start december 14-től érvényes vasúti menetrendjét módosíthatja – értesüléseink szerint 2015. január 1-jétől. Ha a terveket megvalósítják, a kapacitáscsökkenés mértéke 4 százalék lehet. Az egyik sorban az szerepel: bezárható összesen 1 383 761 vonatkilométer, azaz éves szinten ennyivel kevesebb szolgáltatást nyújt majd a vasúttársaság.

A lapunkhoz eljuttatott dokumentum munkaanyag vagy annak része, melléklete lehet. Az alkotók személye nem ismert, de feltűnik benne Takács László neve, aki közreműködött a 2007-ben, a Kóka János minisztersége alatt végrehajtott vonalbezárások tervezésében is. A mostani javaslatban szerepelnek többek közt azok a dunántúli vonalak, amelyeket a korábbi kormányzat bezárásra ítélt, és a Fidesz-kormány újranyitott. Vonalbezárásról most ugyan nincs szó, de járatmegszüntetésekről igen. Lapunk kérdéssel fordult a vasúttársasághoz és a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz (NFM). Utóbbi válaszában nem zárta ki, hogy menetrend-módosítás legyen. Azt írták, „az NFM nyomon követi az utazási igények és szokások alakulását. A tárca a menetrendek folyamatos felülvizsgálatát várja el a vasúttársaságtól. A rendszeres áttekintés a kapacitáshiányos vonatok és vonalak szolgáltatásának kiegészítésére és a kihasználatlan járatok közlekedtetésének értékelésére is kiterjed.”

A kapacitások csökkentésének a hátterében lapunk információi szerint nemcsak a kihasználatlan járatok kivonása állhat, hanem a MÁV-Start gyorsvonati kocsijainak a hiánya. Más forrásból azonban úgy értesültünk, hogy bár a vasút gördülőállománya valóban rossz állapotban van, a folyamatosan érkező motorvonatoknak köszönhetően felszabadulnak vasúti kocsik, valamint küszöbön áll a vasúttársaság használt nyugat-európai kocsibeszerzésének a lezárása is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.