Lázár János tavaly még mást mondott

Egy éve még nem tartotta irracionálisan drágának az M4-est.

Bodacz Péter
2015. 04. 04. 4:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megítélésem szerint az M4-es autópálya-beruházás kilométerenkénti fajlagos költségének mértéke nem minősíthető irracionálisnak – közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter (még államtitkári minőségében) abban a 2014. április 30-i keltezésű levélben, amelyben Jávor Benedek akkori országgyűlési képviselő kérdéseire reagált. – A kormány is kíváncsi arra, hogyan sikerült az Alföldön négymilliárd forintból kihozni egy kilométer autópályát – ezek a szavak pedig Lázár János csütörtöki sajtótájékoztatóján hangzottak el.

A Népszabadság kormányzati forrásokra hivatkozva arról írt szombaton, hogy már elkészült a mintegy 110 milliárd forint értékű beruházás semmissé tételéről szóló határozat tervezete.

 

Csepreghy Nándor szerint viszont még nincs végleges döntés. A Miniszterelnökség helyettes államtitkára a Hír TV-nek elmondta, hogy csak akkor folytatódhat az M4-es autópálya építése, ha az Európai Unió anyagilag is támogatja, ellenkező esetben egy másik nyomvonalon folytatják az építkezést. Hozzátette: az eddig elvégzett munkát ki fogják fizetni a kivitelezőknek.

 

Súlyos költségvetési következményei lesznek az M4-es autópálya-építés leállításának Bodnár Zoltán szerint. A Nemzeti Autópálya Zrt. egykori vezérigazgatója a beruházok szerződésének felmondásáról szóló hírek kapcsán arról beszélt, hogy már a beruházás leállítása is kárt okozott az adófizetőknek, de ha szerződésbontás miatt perekre kerülne sor, az is növelné a beruházás költségeit. (Hír TV)

Az azóta az Európai Parlamentben politizáló PM-es politikus kérésünkre lapunk rendelkezésére bocsátotta az elmúlt napokban általa többször is idézett miniszteri választ. Eszerint Lázár speciális körülményekkel magyarázta az Abony és Fegyvernek közötti 30 kilométeres szakasz ma már kormányszinten is drágállott, 110 milliárd forintra kalkulált költségeit.

– Figyelembe kell vennünk a speciális műszaki követelményeket. Az M4-es autópálya három szakaszán összesen 27 műtárgy épül 37 milliárd forint összköltséggel. Szintén nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a [ ] speciális földmunkák elvégzése 28 milliárd forint ráfordítást jelent – fogalmazott akkor a miniszter, aki szerint a hasonló költségű építkezések külföldön, például Szlovákiában és Ausztriában is előfordulnak.

Mint ismeretes, a kormány arra hivatkozva állította le a múlt héten az autópálya építését, hogy az Európai Bizottság (EB) kartellgyanút fogalmazott meg a beruházást illetően. Ezzel összefüggésben különösen figyelemreméltó Lázár János Jávornak adott azon tájékoztatása, miszerint a fejlesztéspolitika illetékes intézményei folyamatosan vizsgálják az M4-es autópálya építésének költséghatékonyságát.

A kabinet által hangoztatott indokok Brüsszelből sem kaptak megerősítést: az Európai Bizottság egyik tisztségviselője a Hír TV-nek elmondta, mivel az unió nem vesz részt a finanszírozásban, nem emelt kifogást, így kartellgyanút sem állapított meg. Az EB illetékes szóvivője korábban közölte: a magyar kormány visszavonta a támogatási kérelmet a testület által magasnak talált költségek miatt.

Lázár egyébiránt e héten már arról beszélt, hogy az M4-es megvalósítása lekerült a napirendről, helyette az M5-ös autópálya felől közelítené meg gyorsforgalmi út Szolnokot. Az elképzelés további problémákat vet fel, hiszen az M4-es beruházásban 30 kilométeres útszakasz építése már megkezdődött, így félő, hogy óriási munkaterület marad a gépek után, az építő cégek – a Colas–Swietelsky-konzorcium, a Közgép–A-Híd-konzorcium és a Strabag – pedig perre mehetnek az állammal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.