Megítélésem szerint az M4-es autópálya-beruházás kilométerenkénti fajlagos költségének mértéke nem minősíthető irracionálisnak – közölte Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter (még államtitkári minőségében) abban a 2014. április 30-i keltezésű levélben, amelyben Jávor Benedek akkori országgyűlési képviselő kérdéseire reagált. – A kormány is kíváncsi arra, hogyan sikerült az Alföldön négymilliárd forintból kihozni egy kilométer autópályát – ezek a szavak pedig Lázár János csütörtöki sajtótájékoztatóján hangzottak el.
A Népszabadság kormányzati forrásokra hivatkozva arról írt szombaton, hogy már elkészült a mintegy 110 milliárd forint értékű beruházás semmissé tételéről szóló határozat tervezete.
Csepreghy Nándor szerint viszont még nincs végleges döntés. A Miniszterelnökség helyettes államtitkára a Hír TV-nek elmondta, hogy csak akkor folytatódhat az M4-es autópálya építése, ha az Európai Unió anyagilag is támogatja, ellenkező esetben egy másik nyomvonalon folytatják az építkezést. Hozzátette: az eddig elvégzett munkát ki fogják fizetni a kivitelezőknek.
Súlyos költségvetési következményei lesznek az M4-es autópálya-építés leállításának Bodnár Zoltán szerint. A Nemzeti Autópálya Zrt. egykori vezérigazgatója a beruházok szerződésének felmondásáról szóló hírek kapcsán arról beszélt, hogy már a beruházás leállítása is kárt okozott az adófizetőknek, de ha szerződésbontás miatt perekre kerülne sor, az is növelné a beruházás költségeit. (Hír TV)
Az azóta az Európai Parlamentben politizáló PM-es politikus kérésünkre lapunk rendelkezésére bocsátotta az elmúlt napokban általa többször is idézett miniszteri választ. Eszerint Lázár speciális körülményekkel magyarázta az Abony és Fegyvernek közötti 30 kilométeres szakasz ma már kormányszinten is drágállott, 110 milliárd forintra kalkulált költségeit.
– Figyelembe kell vennünk a speciális műszaki követelményeket. Az M4-es autópálya három szakaszán összesen 27 műtárgy épül 37 milliárd forint összköltséggel. Szintén nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy a [ ] speciális földmunkák elvégzése 28 milliárd forint ráfordítást jelent – fogalmazott akkor a miniszter, aki szerint a hasonló költségű építkezések külföldön, például Szlovákiában és Ausztriában is előfordulnak.