Minden tizedik almából cider lesz

Ma már több mint húsz cidermárka van jelen a magyar piacon, és tavaly 50 ezer hektoliter fogyott belőlük.

Gyöngyösi Balázs
2015. 06. 25. 5:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A sörhöz, borhoz és más alkoholos italokhoz képest ma még kevésbé elterjedtek, de így is az egyik legdinamikusabban fejlődő italkategóriát testesítik meg a cider típusú italok, gyümölcsborok. Jelenleg 21,5 millió hektoliter ilyen italt gyártanak globálisan, a következő öt évben pedig mintegy 6-8 százalékos növekedésre lehet számítani. A cider hagyományosan almából erjesztett ital, 1,2-8,5 százalékos alkoholtartalommal. Karakteresen fanyar, gyümölcsös ízű; általában kifejezetten cideralmából készül, emellett az összetevők között gyakran találunk zöldalmát, de készülhet körtéből és barackból is. A variációknak csak a ciderfőzők fantáziája szab határt, hiszen egyre több izgalmas ízzel találkozhat a fogyasztó, a déligyümölcsös változatoktól kezdve az egzotikus, fűszeres kiadású ciderekig.

Az ital legmeghatározóbb piacai között emlegetik az Egyesült Királyságot, Dél-Afrikát, Ausztráliát és az Egyesült Államokat. Jelenleg a Heineken-csoporthoz tartozó Strongbow a világ legnagyobb cidermárkája, a termékek 25 országban kaphatók; ezzel a globális piac 14,5 százalékát birtokolja. Tavaly hazánkban is felpörgött a ciderfogyasztás, rengeteg új márka és íz jelent meg, s ma már több mint húsz gyártó van jelen Magyarországon, együttesen 50 ezer hektolitert gyártanak.

Idén került át a Strongbow gyártása Belgiumból és az Egyesült Királyságból Szlovákiába, a komáromi határátkelőhöz közeli Ógyallára (Hurbanovo). A Zsitva-parti üzemben tett látogatásunk során megtudtuk: a Heineken-csoport ezentúl nemcsak Magyarországot, hanem a szlovák, cseh, lengyel, horvát és osztrák piacot is hazánkban készült almalé-koncentrátumból készült ciderrel látja el. Tavaly a cégcsoport 9 ezer tonna ilyen sűrítményt vásárolt hazánkban, ez pedig egy átlagos év magyarországi almatermése 10 százalékának, mintegy 65 ezer tonna almának felel meg. A közép-európai gyártás beindításával ez az érték tovább növekedhet.

 

Pálfalvi Márta, a Heineken vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója lapunknak elmondta: a Strongbow fogyasztása egy év alatt megduplázódott Magyarországon, a cégcsoportnak pedig fontos célja, hogy a régióban kiemelkedő minőségű magyar alma révén országunk továbbra is az elsődleges beszerzési piacok között legyen számon tartva. Mint mondta, világszerte több mint kétszáz feldolgozott élelmiszer-ipari terméket állítanak elő almából: a szűrt és rostos almalé, valamint az almaléből előállított sűrítmény mellett egyre népszerűbb a cider is.

Elsőként a Somersby érkezett meg Magyarországra a ciderek közül, 2010-ben; nagyon édes, skandináv típusú, inkább nőies italként tartják számon. 2011 decemberében tört be a Strongbow Gold, amely klasszikus brit cider, kevésbé édes ízvilággal, magas gyümölcstartalommal. A férfiasabb italként megismert Strongbow tavaly új, gyümölcsös ízek megjelenésével nyitott a női fogyasztók felé, s ma már a klasszikus almás mellett a bodzás, a piros bogyós és a mézes verzió is elérhető. Az előző évben jelentősen bővült a hazai konkurencia: markáns belépővel tűnt fel többek között a Carling és a Kingswood is. Valamennyi jelenlévő nagy gyártó erőteljesen építi a kategóriát, ezáltal folyamatosan növekszik a verseny.

Megkezdte a termelést a Heineken új, óránként 45 ezer doboz előállítására képes gyártósora Sopronban. Az 1,8 millió euró (mintegy 560 millió forint) értékű beruházást a holland társaság éles belső versenyében nyerte el a hazai leányvállalat. Így most már nemcsak a sör, hanem a csomagolás is Magyarországon készül, ami jelentősen csökkenti a társaság importigényét. A Heineken 2008 óta több mint 17 milliárd forintot fektetett be Magyarországon, a leányvállalatnak jelenleg 520 munkavállalója van, közülük közel kétszázan Sopronban dolgoznak. Beszállító partnerei és a vendéglátóiparban betöltött szerepe révén a cég összesen hatezer ember megélhetéséhez járul hozzá Magyarországon, emellett helyi beszerzésének köszönhetően a magyar mezőgazdaság kiemelt partnere.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.