Bár Orbán Viktor miniszterelnök közel két hónappal ezelőtt jelentette be, hogy csökkentett műszaki tartalommal, nem autópályaként, hanem autóútként épülhet meg az M4-es 2019-ig, a beruházás folytatása egyelőre várat magára; jelenleg a félbehagyott építkezés lezárása, a felvonuló munkagépek által tönkretett közutak rendbetétele folyik, míg az út át- és megtervezése még el sem kezdődött – tudta meg lapunk kormányközeli forrásból. A beruházás részleteit ismerő, neve említésének mellőzését kérő informátorunk arról számolt be, hogy a kivitelezésről szóló közbeszerzést csak a tervdokumentáció elkészülte után lehet kiírni, az eljárás lefolytatása pedig hosszú hónapokat vehet igénybe. Ebből arra lehet következtetni, hogy az idei évben már nem sok minden fog történni az M4-es autóút építése terén.
Informátorunk megjegyezte azonban, hogy mivel a fejlesztésben nem használnak fel uniós forrásokat, a kiírás lefolytatásának sem kell megfelelnie mindenben a közösségi eljárásrendnek. Ez pedig azt jelenti, hogy a kivitelező kiválasztásához a szokottnál rövidebb idő is elegendő lehet.
Elméletileg nincs akadálya annak, hogy a kormányfő által megjelölt 2019-es időpontig elkészüljön Szolnok és Budapest között a gyorsforgalmi út a 4-es számú főút nyomvonalán. A kétszer két sávos útpár már megvan a főváros központja és az M0-s körgyűrű között, és a Szolnokot elkerülő Abony– Fegyvernek közötti, márciusban leállított, autópályának indult szakasz is harminc százalékban elkészült – mondta forrásunk.
Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti, harminc kilométeres szakaszának ügye márciusban került az érdeklődés középpontjába: kiderült, hogy az unió nem vesz részt a 110 milliárdos költségvetésű beruházásban, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig kartellgyanút emlegetett a kivitelezőket illetően. Nem sokkal később felbontották a szerződéseket a huszonhét műtárgyat, egy Tisza- és egy Zagyva-hidat is magában foglaló beruházás kivitelezőivel, a Colas–Swietelsky-konzorciummal, a Közgép–A-Híd-konzorciummal, valamint a Strabaggal. Az eddigi munkákért 42 milliárd forintot fizetett ki az állam. Lapunk korábban arról is beszámolt, hogy szakértői becslések szerint az eddig elkészült út és a műtárgyak állagmegóvása évente több száz millió forintba kerül.
Szétvált a Duna Aszfalt
Négy nappal azelőtt, hogy a Közgépet három évre kizárták minden közbeszerzési eljárásból, „szakított” egymással a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármesterrel együttműködő Duna Aszfalt két tulajdonosa, Szíjj László és Varga Károly – értesült a Válasz.hu. Maga a Duna Aszfalt és a Magyar Építő Zrt. mindenestül Szíjj Lászlóhoz került, míg az eddig az ehhez a cégcsoporthoz tartozó Magyar Vakond és Hódút kft.-ket Varga Károly viszi tovább. A Heti Válasz szerint egyébként szó sincs arról, hogy a Szíjj–Varga-páros összeveszett volna. Inkább az a helyzet, hogy a Duna Aszfalt-csoportnak szervezetileg is fel kell készülnie arra, hogy menthetetlenül tovább hízik, hiszen a kormány látványosan visszafogja a Simicska Lajos tulajdonában lévő Közgép megrendeléseit, így a hatalom szándéka szerint a Duna Aszfalt komoly konkurencia nélkül működhet tovább.
A Duna Aszfalt-csoport a Válasz.hu kérdésére közölte: a vállalat kinőtte eddigi kereteit, így jelentős átalakításokat hajtottak végre, hogy racionalizálni tudják a tevékenységüket. A Magyar Vakond Kft. közműépítéssel kapcsolatos munkákat végez, a Duna Aszfalt Kft. a mélyépítés széles spektrumát lefedve tevékenykedik az ország egész területén, a Hódút Kft. pedig főként az ország déli és keleti régiójában foglalkozik útépítési, útfelújítási és környezetvédelmi beruházások megvalósításával, illetve az útépítéshez kapcsolódó minősített labortevékenységgel.