Még nem is tervezik az M4-est

Idén már várhatóan nem folytatódik az M4-es építése; a kétszer két sávos autóút tervezése még sehogy nem áll.

Bodacz Péter
2015. 07. 23. 6:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár Orbán Viktor miniszterelnök közel két hónappal ezelőtt jelentette be, hogy csökkentett műszaki tartalommal, nem autópályaként, hanem autóútként épülhet meg az M4-es 2019-ig, a beruházás folytatása egyelőre várat magára; jelenleg a félbehagyott építkezés lezárása, a felvonuló munkagépek által tönkretett közutak rendbetétele folyik, míg az út át- és megtervezése még el sem kezdődött – tudta meg lapunk kormányközeli forrásból. A beruházás részleteit ismerő, neve említésének mellőzését kérő informátorunk arról számolt be, hogy a kivitelezésről szóló közbeszerzést csak a tervdokumentáció elkészülte után lehet kiírni, az eljárás lefolytatása pedig hosszú hónapokat vehet igénybe. Ebből arra lehet következtetni, hogy az idei évben már nem sok minden fog történni az M4-es autóút építése terén.

Informátorunk megjegyezte azonban, hogy mivel a fejlesztésben nem használnak fel uniós forrásokat, a kiírás lefolytatásának sem kell megfelelnie mindenben a közösségi eljárásrendnek. Ez pedig azt jelenti, hogy a kivitelező kiválasztásához a szokottnál rövidebb idő is elegendő lehet.

Elméletileg nincs akadálya annak, hogy a kormányfő által megjelölt 2019-es időpontig elkészüljön Szolnok és Budapest között a gyorsforgalmi út a 4-es számú főút nyomvonalán. A kétszer két sávos útpár már megvan a főváros központja és az M0-s körgyűrű között, és a Szolnokot elkerülő Abony– Fegyvernek közötti, márciusban leállított, autópályának indult szakasz is harminc százalékban elkészült – mondta forrásunk.

Az M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti, harminc kilométeres szakaszának ügye márciusban került az érdeklődés középpontjába: kiderült, hogy az unió nem vesz részt a 110 milliárdos költségvetésű beruházásban, Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter pedig kartellgyanút emlegetett a kivitelezőket illetően. Nem sokkal később felbontották a szerződéseket a huszonhét műtárgyat, egy Tisza- és egy Zagyva-hidat is magában foglaló beruházás kivitelezőivel, a Colas–Swietelsky-konzorciummal, a Közgép–A-Híd-konzorciummal, valamint a Strabaggal. Az eddigi munkákért 42 milliárd forintot fizetett ki az állam. Lapunk korábban arról is beszámolt, hogy szakértői becslések szerint az eddig elkészült út és a műtárgyak állagmegóvása évente több száz millió forintba kerül.

Szétvált a Duna Aszfalt

Négy nappal azelőtt, hogy a Közgépet három évre kizárták minden közbeszerzési eljárásból, „szakított” egymással a Mészáros Lőrinc felcsúti polgármesterrel együttműködő Duna Aszfalt két tulajdonosa, Szíjj László és Varga Károly – értesült a Válasz.hu. Maga a Duna Aszfalt és a Magyar Építő Zrt. mindenestül Szíjj Lászlóhoz került, míg az eddig az ehhez a cégcsoporthoz tartozó Magyar Vakond és Hódút kft.-ket Varga Károly viszi tovább. A Heti Válasz szerint egyébként szó sincs arról, hogy a Szíjj–Varga-páros összeveszett volna. Inkább az a helyzet, hogy a Duna Aszfalt-csoportnak szervezetileg is fel kell készülnie arra, hogy menthetetlenül tovább hízik, hiszen a kormány látványosan visszafogja a Simicska Lajos tulajdonában lévő Közgép megrendeléseit, így a hatalom szándéka szerint a Duna Aszfalt komoly konkurencia nélkül működhet tovább.

 

A Duna Aszfalt-csoport a Válasz.hu kérdésére közölte: a vállalat kinőtte eddigi kereteit, így jelentős átalakításokat hajtottak végre, hogy racionalizálni tudják a tevékenységüket. A Magyar Vakond Kft. közműépítéssel kapcsolatos munkákat végez, a Duna Aszfalt Kft. a mélyépítés széles spektrumát lefedve tevékenykedik az ország egész területén, a Hódút Kft. pedig főként az ország déli és keleti régiójában foglalkozik útépítési, útfelújítási és környezetvédelmi beruházások megvalósításával, illetve az útépítéshez kapcsolódó minősített labortevékenységgel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.