Balkáni állapotok uralkodnak a Keletiben

Kilométeres sorok a nemzetközi pénztár előtt. A MÁV szerint nehéz átterelni más jegyirodákba az utasokat.

Bodacz Péter
2015. 08. 11. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Első nekifutásra nyár közepén semmi meglepő nincs abban, hogy turisták ezrei látogatnak Budapestre, ahonnan vasúttal folytatnák útjukat más, külföldi utazási célpontok felé. A Keleti pályaudvar nemzetközi pénztára előtt tapasztalható áldatlan állapotok azonban arra utalnak, hogy a nyári csúcsszezon mégis váratlanul érte a MÁV Zrt.-t. A néhány évvel ezelőtt, nagy hírverés kíséretében átadott, „európai színvonalú” – azaz igény esetén hűthető vagy fűthető, a jegyek kiadására több ablaknál is lehetőséget kínáló – nemzetközi pénztár bejárata előtt kilométeres sorok kígyóznak.

A Magyar Nemzetet több olvasó is arról tájékoztatta, hogy a váróterembe csak azok kapnak bebocsátást, akik a húzott sorszám alapján épp következnek. A váróterem ajtajában általában egy MÁV-alkalmazott teljesít szolgálatot, aki meglehetősen szerény nyelvtudással igyekszik felvilágosítani a jobbára külföldi utasokat arról, hogy mi a rend. Az áldatlan állapotokról hetekkel ezelőtt az Index és az RTL Klub Fókusz című műsora is beszámolt, lapunk pedig a hét végén bizonyosodott meg arról, hogy az olvasók tapasztalatai helytállók, azaz javulásról nem lehet beszámolni.

Az, hogy a helyzettel nem tud mit kezdeni a MÁV, nem csupán látszat, ám a társaság szerint ez nemcsak az ő felelősségük: a kommunikációs igazgatóságnál lapunk megkeresésére közölték, hogy a Keleti nemzetközi jegypénztára csúcsra van járatva, ennél több utast képtelenek kiszolgálni. Legalábbis ezen az értékesítési ponton.

Napközben idegen nyelveket beszélő diákok, valamint a pénztárnál kihelyezett tájékoztatók, szórólapok segítségével próbálják átterelni az utasokat a városszerte több mint tíz, nemzetközi vonatjegyeket értékesítő irodába. Sajnálatos módon nem sok sikerrel, mert mint megtudtuk, a MÁV törekvései ellenére az utasok kis hányada él ezzel a lehetőséggel. Pedig – maradva a Keletiben – megnyitották a régi, nagyon romos, felállványozott nemzetközi pénztárcsarnokot és az egyik, a pályaudvaron található utazási iroda is értékesíti a MÁV jegyeit.

Ezek mellett egész nap nyitva tart a metróval fél órára lévő Nyugati és a Déli pályaudvar nemzetközi pénztára, valamint az Erzsébet téri MÁV-pénztár is. A legnépszerűbb viszonylatok esetében arra is van mód, hogy online váltsunk jegyet, amelyet a vonatállomáson kihelyezett automata kioszkoknál lehet kinyomtatni. Az interneten keresztül azonban csak teljes árú menetjegy váltható, azaz kedvezmények igénybevételére nincs mód.

Arra a kérdésünkre, hogy átlagosan mennyi időt vesz igénybe egy viszonylati jegy kiállítása, a MÁV sajtóosztályánál kifejtették: ha az utas semmilyen kedvezményt nem vesz igénybe és a kiszemelt járaton van hely, néhány perces ügyintézésről van szó. Bonyolódik a helyzet, ha az adott járat tele van, mivel ekkor más megoldást igyekszik felkínálni a pénztáros.

Szintén hosszú percekkel nyúlhat a jegyvásárlási idő, ha különböző külföldi kedvezményekre jogosult az utas, vagy több átszállással megközelíthető úti célról van szó. Ezekben az esetekben ugyanis nem géppel, hanem kézzel kell kitölteni a jegyeket. Mindez megfejelhető a csoportos jegyvásárlással, ami hosszú percekkel növelheti a jegyvásárlás folyamatát.

A tájékoztatás szerint a légkondicionált váróterem ajtaja a korlátozott befogadóképesség és a nyugodt munkakörülmények megteremtése miatt áll zárva az utazóközönség előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.