Fico beugrott a Jaguarba, mi csak nézünk utána

Így szerezte meg Szlovákia a lengyelek orra elől a Jaguar-gyárat. Kezdetben mi is versenyben voltunk.

MNO
2015. 11. 18. 19:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Jaguar Land Rover (JLR) első Nagy-Britannián kívüli európai gyáráért 2014 tavaszán három ország futott versenyt; mi magyarok, Szlovákia és Lengyelország. A magyar ajánlat elsőként esett ki a pikszisből, aztán a lengyelek lettek az esélyesek, de nagy meglepetésre végül Szlovákia lett a befutó. Pontosabban csak a lengyelek nagy meglepetésére. A Financial Times szerint a biznisz tető alá hozásában hatalmas szerepe volt Robert Fico szlovák miniszterelnöknek.

Szlovákiáról tudni kell, hogy a térség járműipari nagyhatalma, egy főre levetítve sehol a világon nem gyártanak ennyi gépkocsit, ráadásul a járműgyártás az ipari termelés több mint 40 százalékát adja.  A Jaguar előtt már a Volkswagen, a Kia és Peugeot-Citröen is itt gyártotta le egyes modelljeit, nem is akármilyen mennyiségben; 2013-ban és 2014-ben is majdnem egymillió kocsi gurult le a futószalagokról. Az ágazatban rejlő potenciál tehát ismert volt.

A JLR-üzletnél kezdetben úgy tűnt, a lengyel ajánlatnál nincs jobb, Wroclaw már készült a nagy beruházásra, és a lengyel politikusok is biztosak voltak a sikerben. Az akkori gazdasági miniszter, Janusz Piechocinski már újságírók előtt is hangoztatta, hogy közel a megállapodás egy neves autóipari céggel, és meg van győződve a lengyel pályázat győzelméről. Azonban a szlovák diplomácia ekkor közbeszólt, és a lengyelek hoppon maradtak.

Északi szomszédaink ugyanis komoly állami ösztönzőket ajánlottak a briteknek, és a licitversenyben jobb ajánlatot tettek le eléjük, mint lengyel versenytársaik, akik magabiztosságán még a Jaguar angol központjában is megdöbbentek. A céget elkezdte zavarni a lengyelek arroganciája és a sajtó bevonása miatt a diszkréció hiánya is.

A szlovák ajánlat amilyen későn jött, olyan remek volt. Ficóék még törvényt is módosítottak a beruházás következtében felmerülő akadályok miatt, remek ösztönzőket, adókedvezményeket kínáltak, fontos volt számukra, hogy lenyűgözzék a befektetőt.

Ráadásul ekkor már a szlovák miniszterelnök is akcióba lendült. Elment a pozsonyi Grand Hotel River Park szállodába, ahol a JLR emberei tartózkodtak, mikor egyeztettek a szlovákiai partnerekkel, és egy reggeli összejövetelen tárgyalt is velük. Sőt, megadta személyes mobiltelefonjának számát is, azzal a megjegyzéssel, hogy ha kell valami a briteknek, akkor tudják, kit kell felhívniuk.

Ez egy döntő pillanata volt a tárgyalásoknak. Hiába volt remek a lengyel ajánlat is, a Jaguarnak az ő szemléletmódjuk kevésbé tetszett, szemben a szlovákok versenyképes megközelítésével és Fico ajánlatával. Ráadásul a földrajz is a szlovákokat segítette, mert míg a lengyelek az Északi-tengeren tudták volna hajóra tenni az árut, addig ők a Földközi-tengeri kikötőkkel álltak kapcsolatban, ahonnan pedig gyorsabban elérhető volt hajóval a kulcsfontosságú dubaji és kínai piac. De ugyanilyen fontos volt a szlovákok autógyártási tapasztalata és munkájuk kiváló minősége.

Miután kiderült, hogy az ő ajánlatuk lesz a befutó, Fico elutazott az Egyesült Királyságba, ahol közös gyárlátogatáson vett részt a JLR vezetőivel.

A lengyeleket sokkolta a Jaguar döntése, de a gazdasági miniszter a tárgyalásokat jellemző stílusban kommentálta az esetet: a lengyel autógyártás és ipar jól működik, nincs szüksége „túlfizetéses” befektetésekre, és nem akartak olyan szintű áldozatokat hozni egy új befektetőért, mint a szlovákok.

A Jaguar 2 milliárd eurós beruházást és 6000 új munkahelyet ígér, és évi 300 ezer legyártott autót. Az idő majd eldönti, megérte-e az érte hozott szlovák áldozat.

A gyár megépítéséről egyelőre szándéknyilatkozatot írtak alá a felek, és a tervek szerint az év végéig szignálják a beruházásról szóló végleges megállapodást.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.