Milliárdos támogatások az autóiparnak

Rengeteg állami pénzt kaptak a külföldi tulajdonú gyárak és beszállító cégek, pedig a tervezést nem hozzák hazánkba.

Bodacz Péter
2016. 01. 04. 5:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jó évet zártak a hazánkban tevékenykedő autóipari társaságok: Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szinte havonta jelentett be milliárdos állami támogatást fejlesztéseik ösztönzésére. A döntések aligha okoztak meglepetést, hiszen az Orbán-kormány már az előző, 2010–2014-es ciklusában az ország újraiparosítását tűzte ki célul, amelyben kulcsszerepet az autóiparnak szántak.

Mára azonban jól látszik, hogy szinte kivétel nélkül a külföldi tulajdonban lévő beszállítók és gyártók jellemzően nem a magas hozzáadott értékű munkákat végzik nálunk, hanem az élőmunkát igénylő szerelési feladatokat. Azaz a magyar adóforintok – munkahelyenként több millió forint – jórészt csak munkahelyteremtésre mennek.

Jó hír, hogy az eredmények a foglalkoztatási statisztikákban is látszanak. A multik hazai ténykedése kapcsán nem érdemes megfeledkezni ugyanakkor arról sem, hogy egy magyarországi munkás negyed-ötödannyi fizetést visz haza, mint német, francia vagy svájci kollégája, ráadásul a foglalkoztatási feltételek is lényegesen kedvezőbbek a vállalatok szempontjából, mint Nyugaton. Elég csak a Lajtán túl hagyományosan erős, nálunk azonban alig látható munkavállalói érdekképviseletekre, a szakszervezetekre gondolni. És ha ez nem lenne elég, az iparosítási törekvéseket számos adókedvezmény vagy a telephely sok esetben térítésmentes biztosítása is ösztönzi.

A legnagyobb, hatmilliárd forintos támogatást tavaly az Audi Hungária kapta: az állam a társaság győri motorgyárának 32 milliárd forintos fejlesztését segíti. A beruházás révén 380 új munkahely jön létre. Mint Szijjártó Péter a támogatási szerződés tavaly októberi aláírásakor hangsúlyozta, az Audi fejlesztése azt eredményezi, hogy minden eddiginél környezetkímélőbb és alacsonyabb fogyasztású motorokat gyárthat a társaság. A külgazdasági és külügyminiszter szavainak különös ízt adott, hogy a Volkswagen magyarországi leánycége is érintett a szeptemberben kirobbant emiszsziós adathamisítási botrányban.

A VW-konszern beszállítójaként az emissziós csalással szintén összefüggésbe hozott Bosch hazai leánya is jó évet zárhat, hiszen tavaly 1,4 milliárdos támogatásból részesült az adóforintokból. A miskolci központú cég összesen 9,3 milliárd forintból fejleszti kapacitását. A jármű-villamossági és elektronikai készülékeket termelő gyárban 425 új munkahely jön létre. A vállalatnak a következő négy évben sem lehet oka panaszra, hiszen a kormány öt évre elosztva 5,37 milliárd forint kutatás-fejlesztési támogatást is jóváhagyott. A támogatás forrását a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alap felhalmozódott szabad maradványa adja. A Miskolc mellett a fővárosban, valamint Egerben, Hatvanban és Makláron is bázissal rendelkező Bosch egyébiránt tízezer embernek ad munkát.

A milliárdos támogatással rendelkező autóipari cégek körébe egyetlen magyarként bekerült a békéscsabai székhelyű Csaba Metál Zrt. is. A Mercedes és az Audi mellett a BMW-nek is beszállító társaság 5,7 milliárd forintos kapacitásbővítő beruházásához a kormány 1,3 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást hagyott jóvá augusztusban, amelynek segítségével 155 új munkahely jön létre.

A Continental Hungária Kft. 1,05 milliárd forintos készpénztámogatást nyert el novemberben. A társaság 5,1 milliárd forintból fejleszti nyíregyházi üzemét, ahol gépkocsik hűtőrendszereit gyártják. A beruházás eredményeként 680 fővel bővül a jelenleg hétezer embernek munkát adó társaság dolgozóinak száma.

Szerényebb, de jelentős, 507 millió forintos támogatást kapott a Le Bélier francia autóipari beszállító ajkai beruházásának első fázisa is. A fékrendszereket és egyéb alkatrészeket gyártó cég összesen nyolcmilliárd forintból megvalósuló bővítése száz új munkahelyet eredményez. A Le Bélier egyébiránt 22 éve van jelen hazánkban, ajkai, szolnoki és mohácsi egységeiben 1500 főt foglalkoztatva.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.