Munkákat söpör el a digitális kor

Új jelenség ütheti fel a fejét, ami nem más, mint a technológiai munkanélküliség.

Balogh Roland
2016. 01. 10. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Új jelenség ütheti fel a fejét, ami nem más, mint a technológiai munkanélküliség, amikor a fejlesztések hatására több munkaerő fut ki a piacról, mint amennyit épp aktuálisan át tudnánk strukturálni. Ezzel tehát mindenképpen számolni kell, s meg kell valahogy oldani. Erről értekezett John Maynard Keynes, és elemzését még 1930-ban, tehát a nagy gazdasági világválság idején vetette papírra. A brit matematikus-közgazdász akkor arról spekulált, milyen kihívások előtt állnak majd az unokái, az a nemzedék, amelynek száz évvel később, 2030 táján kell majd helytállnia a munkaerőpiacon.

A kérdés továbbra is adott, és napjaink közgazdászai, szociológusai is ugyanezt feszegetik. Egyes vélemények szerint a jelenlegi gazdasági válságból való kilábalás egyik nagy problémája is ez a Keynes által lassan kilencven éve lefektetett trend. Ezért húzódik el ennyire, mert a fejlesztések hatására a munkafolyamatokat automatizálják, és a munkanélkülivé vált tömegek közül egyre többeknek nehéz visszatérnie a munkaerőpiacra. A statisztikák is ezt látszanak igazolni. Míg ugyanis például az Egyesült Államokban az 1960-as években a 25–54 éves munkaképes férfiak közül húszból mindössze egy volt munkanélküli, addig Bill Clinton utolsó pénzügyminisztere, Larry Summers kalkulációi szerint tíz év múlva ez az arány 1:7 lesz majd. A munkanélküliség pedig elsősorban a nyugati előállító-ipart, a gyártást sújtja majd leginkább, ahol az elmúlt hatvan évben harmadára esett a foglalkoztatottság, s bizonyos helyeken a szektor már a teljes foglalkoztatás mindössze 10 százalékát adja.

Ugyancsak komoly feszültségeket okoz a fejlett és a fejlődő országok között egyre inkább érezhető szakadék. Közgazdászok szerint a nyugati társadalmakban az automatizmusnak köszönhetően egyre több az úgynevezett haszontalan munka, beosztás. Ahogy erről David Graeber, a London School of Economics antropológusa megjegyezte, az ilyen, alacsony kreativitást igénylő, számítógépes irodai munkaköröket csak azért tartják, hogy valamivel elfoglalják a haszontalanná, feleslegessé váló dolgozókat. Graeber szerint ezeknek a munkaköröknek az életben tartása nem gazdasági kérdés, oka inkább az, hogy a pénzügyek felett őrködő réteg ellenőrzés alatt tartsa a „kisembereket”. Közben a fejlődő országokban pedig a fejlett nagyvállalatok kitelepített üzemeiben töredékbérért végzik ugyanazt a munkát, amit Nyugaton már amúgy sem csinálnának meg. Így például több nagy gépjárműveket gyártó cégnek jobban megéri, hogy üzemét ne a robotizáció irányába fejlessze, hanem mondjuk Kelet-Európába, illetve Ázsiába telepítse ki. Majd ha bérfeszültség keletkezik, akkor továbbtelepítsék gyártósoraikat olyan országba, ahol még alacsonyabb a bérszint, s így még olcsóbban jussanak a késztermékekhez.

S hogy a digitális forradalom miképp érinthet egyes munkaköröket? Az Oxfordi Egyetem két kutatója, Carl Benedikt Frey és Michael Osborne nem régi kalkulációi szerint a telemarketingesek 99, míg a könyvelők 94, a kiskereskedelmi eladók 92 százaléka eshet áldozatául ennek a fejlődésnek húsz éven belül. A globális gazdasági lap, a The Economist által is közölt listában 86 százalékos „eltűnési aránnyal” számolva ugyancsak veszélyben vannak az ingatlanügynökök, ahogy a titkárnők, gépírónők 89 százaléka is munkanélküli lehet két évtized múlva. Kimagasló értéken állnak amúgy a műszerészek (65 százalék), a polgári repülőgépek pilótái (55), a közgazdászok (43), az egészségügyben dolgozó szakszemélyzet (40) és a színészek (37). S hogy milyen területen látszik biztosnak a munkakör? A fogorvosok csak 0,4 százalékkal lehetnek kevesebben, mint ma. Az újságíróknál, szerkesztőknél ez az arány 6 százalék körül alakulhat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.