Máris dobra verik a járműjavítót?

Alig másfél évvel a visszavásárlás után értékesítheti meglévő többségi részesedését az állam.

Bodacz Péter
2016. 03. 30. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak orosz–magyar együttműködésről van szó a vasúti járművek gyártása terén, hanem a jelenleg nagyrészt állami tulajdonú Dunakeszi Járműjavító eladásáról is folynak tárgyalások a két ország között – értesült lapunk. Információink szerint az erről szóló egyeztetések már előrehaladott állapotban vannak, a vételár pedig több száz millió dollárra rúghat.

Ha értesülésünk helytálló, az merőben új helyzetet jelent az eddig megszellőztetett tervekhez képest: néhány nappal ezelőtt az RT.com angol nyelvű orosz hírportál számolt be arról, hogy a 3-as metró szerelvényeinek felújítása, valamint a vasúti kocsik gyártása terén közös munkára készül a dunakeszi létesítmény, a Ganz Motor és az orosz Transzmasholding nevű társaság. A lap szerint magyar és orosz vállalatok közösen pályáznak harmadik piacokon vasúti járművek gyártására, illetve javítására. Gyenyisz Manturov kereskedelmi miniszterre hivatkozva arról is beszámoltak, hogy március 22-én Budapesten részletekbe menően tárgyaltak az együttműködésről. Konkrétan szó esett arról is, hogy közösen indulnak közel-keleti és észak-afrikai tendereken, de távlati cél a Kelet-Európába szánt járművek gyártása is.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter mindezzel kapcsolatban korábban úgy nyilatkozott, hogy magyar vállalatok magyar finanszírozással vennének részt az egyiptomi államvasutak tenderén, ahol 700 vasúti kocsi szállítására nyílik lehetőség. – Az üzlet az orosz vállalatok figyelmét sem kerülte el, és jó úton haladnak a tárgyalások arról, hogy együttműködés révén orosz és magyar cégek is szerepet kaphassanak a beruházásban – mondta Szijjártó.

Szintén orosz sajtóértesülések szerint a járműjavító és az orosz vállalat projektcéget hozna létre. A hírt a Magyar Idők megkeresésére Szepessy Tamás, a dunakeszi cég ügyvezető igazgatója megerősítette: valóban folynak tárgyalások az együttműködésről az egyiptomi vasutak tendere kapcsán. Az együttműködés része a budapesti 3-as metró felújításában való részvétel is. A munkák elvégzése érdekében 600 millió forint értékű beruházást hajtottak végre a járműjavítóban: felújítottak több üzemcsarnokot, villamosították a tesztpályát, és több áramnemű transzformátort is létesítettek a különböző járművek – villamos, metró, hév – áramellátásához.

Lapunk első körben a Külgazdasági és Külügyminisztériumnál érdeklődött azzal kapcsolatban, hogy valóban napirenden van-e a járműjavító üzem értékesítése, illetve hogy hol tartanak az erről szóló tárgyalások. A tárcától először türelmet kértek, majd lapzártánk előtt röviddel azt közölték, hogy a témában a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az illetékes. Kérdéseinket utóbbi tárcához is eljuttattuk, válaszaikat amint lehet, közöljük. A Dunakeszi Járműjavító részvényeinek 64,9 százalékát egyébként 2014-ben vásárolta vissza az állam 6,9 millió euróért – körülbelül 2,1 milliárd forintért – a korábbi tulajdonos Bombardier-től. A MÁV 25, a dolgozók pedig 10 százalékos tulajdonrésszel rendelkeznek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.