Betiltatnák az öreg autók behozatalát

Két szakmai szövetség azt szeretné elérni, hogy csak nyolcévesnél fiatalabb kocsikat hozzanak be az országba.

MTI
2016. 04. 08. 5:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A két szakmai szervezet közös közleménye szerint az új autók piaca 2013 és 2015 között 37 százalékkal bővült, ám ezzel párhuzamosan a külföldről behozott autók száma 74 százalékkal nőtt, az importból származó autók átlagéletkora pedig eléri a tizenegy évet.

A lízingszövetség és a Gémosz szerint a külföldről behozott használt autók esetében meg kellene követelni legalább az Euro 4-es, azaz a magyar szabályok szerint legalább 9-es környezetvédelmiosztály-jelzést is. Míg 2013-ban 56 200 új autó talált gazdára, 2014-ben már 67 500-at adtak el a kereskedők, tavaly pedig 77 200-at. Eközben 2013-ban 70 700, 2014-ben 96 700, 2015-ben pedig 122 600 használt autót helyeztek forgalomba.

A lízingszövetség és a Gémosz szerint a használt autók importjának növekedése kedvezőtlen tendencia, hiszen az autók átlagéletkora magas, sok használt autó előélete sem „garantált”, számos autónál tekerik vissza az órát, ráadásul több használtautó-importtal foglalkozó cégnél felmerül a visszaélés gyanúja is.

„Rontja az összképet, hogy a behozott használt autók 34 százaléka 11–15 éves, 25 százalékát pedig 16 évnél is régebben gyártották, ezek a modellek ma már korszerűtlenek” – mondta Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke a közlemény szerint.

„A korszerűtlen, alacsony áron behozott használt autók konkurenciát jelentenek az új autók piacának, pedig a vásárlók számára ezek a sok esetben ismeretlen előéletű, 10–20 éves személygépkocsik már rövidebb távon is nagy kiadást jelenthetnek a meghibásodások miatt” – fogalmazott az alelnök.

Gablini Gábor, a Gémosz elnöke kiemelte: nagyon sok külföldről öreg autókat behozó kereskedő tűnik el egyik pillanatról a másikra, ráadásul a használtautó-import csaknem háromnegyedét ők intézik a Gémosz becslése szerint. Sok olyan autó kerül a magyar piacra, amelyet a nyugati országokban környezetvédelmi szempontok miatt már megsemmisítenének – tette hozzá.

„Egy korszerű, tiszta előéletű, rendszeresen szervizelt, Magyarországon használt autó biztosabb megoldást jelent az autóvásárlóknak, és hosszabb távon a vásárláskori magasabb ár a fenntartási költségeken keresztül megtérülhet” – mondta Tekse Kálmán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.