A közterhet is adóztatják

Az üzemanyagárba épített adó emelésével a mezei autósok járnak leginkább pórul.

Illés József
2016. 05. 24. 11:13
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Joggal sérti a magángépjármű-tulajdonosok igazságérzetét, hogy megint tőlük igyekszik többletbevételhez jutni a kormányzat az üzemanyagárba épített jövedéki adók őszre tervezett módosításával, miközben másutt adókönnyítéseket vezet be – nyilatkozta lapunknak a Magyar Autóklub közlekedési szakértője. Lovas Károly elmondta: azt is igazságtalannak tartják az autósok, hogy a kormány a közterhek növelése segítségével nem engedi majd egy bizonyos szint alá csökkenni a hazai üzemanyagárakat. Miközben felső határt nem húz a kabinet az áremelkedésnek. Vagyis arról továbbra sincs szó, hogy a túlzottan magas hajtóanyagárak esetén csökkentik az árba épített közterheket. Mindezeken felül az sem látszik autósbarát magatartásnak, hogy a benzin és a gázolaj árában lévő jövedéki adót még az általános forgalmi adóval is megterhelik, vagyis az adót is megadóztatja a kormányzat.

A Nemzetgazdasági Minisztérium által a napokban az Országgyűlésnek benyújtott új tervezet szerint szeptember 1-jétől a Brent olaj hordónkénti árához kötnék a jövedéki adó mértékét. Abban az esetben, ha hordónként 40 dollár, illetve a másik változatban 50 dollár alá kerülne az olaj ára, akkor a gázolaj esetében 10 forinttal, a jelenlegi literenkénti 110,35 forint helyett 120,35 forintra, a benzin esetében pedig 5 forinttal, a mostani 120 forint helyett literenként 125 forintra emelkedne a jövedéki adó. Az emelés a költségvetésnek mintegy 20 milliárd forint többletbevételt hozhatna.

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára lapunkat úgy tájékoztatta, hogy a 7,5 tonna összsúly feletti járművekkel fuvarozók nem veszítenek a jövedéki adózás átalakításán. Miután az ilyen kocsikkal árut szállító vállalkozások egy képlet szerint visszaigényelhetik a gázolaj árában lévő jövedéki adó egy részét, és a visszakérhető összeg az adónövekménnyel együtt emelkedik. A 7,5 tonnánál kisebb teherkocsikkal fuvarozók esetében viszont erre nincs mód. Így a kisteherautókkal – döntően belföldön – szállítmányozókat kedvezőtlenül érinti az adóváltozás.

Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke kifejtette: manapság a személyszállítással foglalkozó vállalkozók kiadásainak hozzávetőleg 10 százalékát teszi ki az üzemanyag megvásárlásának költsége. Így ez a tétel nem számít túlzottan nagynak a vállalkozások fenntartásában. A taxitarifák azonban hatóságilag meghatározottak, így egy nagyobb mértékű hajtóanyag-drágulás esetén rosszul járhatnak a vállalkozók. Ezért a szakmai érdekképviselet folyamatosan figyeli az üzemanyagárak alakulását, és szükség esetén egyeztetéseket kezdeményez majd a kormánnyal, illetve az önkormányzatokkal a taxitarifák módosításáról.

Szakértők szerint nem valószínű, hogy idén bekövetkezik a beígért adókorrekció, mert az év hátralévő részében az eddigi, időnként akár hordónként (159 liter) 30 dollárnál is alacsonyabb olajáraknál jóval magasabb jegyzésárakkal lehet számolni. Ennek jegyében emelték a kőolaj idei várható átlagárát a legfrissebb, tegnap kiadott előrejelzésükben a Goldman Sachs globális befektetési bankcsoport és a Danske Bank, a legnagyobb dániai pénzintézet elemzői is.

A Goldman Sachs szakértői arra számítanak, hogy idén hordónként 45 dollárra, jövőre pedig 53 dollárra emelkedik az átlagár. Az előző prognózisban az idei évre 38 dolláros átlagárat jósoltak, a következő évre 58 dollárt, ami viszont több a friss előrejelzésben szereplő értéknél. A 2018-as évre változatlanul 60 dolláros átlagárat várnak az elemzők. A Goldman Sachs várakozásai szerint az idei év második felében 50-60 dollár között lesz az olaj hordónkénti átlagára.

A Danske Bank elemzői viszont arra számítanak, hogy idén 44 dollárra, jövőre pedig 54 dollárra növekszik a Brent átlagára. Az előző prognózisukban még 41, illetve 52 dolláros átlagárral számoltak. Az emelést azzal indokolták, hogy az idei év vége felé és 2017-ben tovább kell javulniuk a legfontosabb árbefolyásoló tényezőknek az olajpiacon.

Tegnap csökkent az olaj ára az erős dollár miatt, valamint mert a szállításokat csökkentő váratlan tényezők dacára is makacsul kitart az erős túlkínálat. A nap közepén az Európában mértékadónak tekintett Brent olajtípus júliusi szállításra hordónként 48,38 dollárba került, így 34 centtel, 0,70 százalékkal olcsóbb lett a korábbinál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.