Lesöpörték az asztalról a javaslatunkat, szerintünk nincs szükség új törvényre, az eddigieket kellene betartatni az Uber-sofőrökkel és a cégükkel, így nem kerülnénk versenyhátrányba. Addig tüntetünk, amíg ez nem következik be – mondta lapunknak Gottlieb Géza, a keddenként zajló budapesti taxisdemonstrációk főszervezője.
Tegnap Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára sajtótájékoztatón közölte: 16 taxisszervezettel egyeztettek, akiket arra kértek, hogy az egész rendszer áttekintésére tegyenek javaslatot. Az államtitkár felidézte, a februárban életbe lépő kormányrendelet lehetővé tette a jogosulatlanul taxizóknál a rendszámtábla levételét, az engedély nélküli diszpécserszolgálatot ellátó szervezeteket pedig 300 ezer forintra bírságolhatják.
A politikus úgy látja, az Uber tevékenysége Magyarországon valamelyest visszaszorult, ezzel együtt a cég a jogszabályellenes tevékenységet nem szüntette meg. A tárca új törvényjavaslata arról szól, a személyszállítási szolgáltatás engedély nélküli végzése esetén a sofőrt kilenc hibaponttal, ismételt szabályszegés esetén ugyanennyivel büntetik, 18 pont után pedig hat hónapra visszavonják a jogosítványát. A járművet fél, ezután egy évre vonják ki a forgalomból. A tárca javaslata alapján az illetékes szakhatóságok 365 napra blokkolhatják az Uber és hozzá hasonló cégek honlapját. Fónagy János közölte, a parlament tavaszi ülésszakán elfogadhatja a várhatóan ma benyújtandó törvénytervezetet.
– A megbeszélésen nem ilyen javaslatokat tettünk. Arra kértük a tárcát, érjék el, hogy az adóhatóság, a rendőrség, a Budapesti Közlekedési Központ és a többi szervezet tartassa be a már megjelent rendeleteket, mert újakra nincs szükség. Mivel az Ubert valójában nem ellenőrzik megfelelően, ezért egyre több az illegális személyszállítást végzők száma. A szigorítások miatt a közel 6 ezer fővárosi taxisból már ezer hagyta ott a szakmát. Úgy becsüljük, közülük akár több százan is lehetnek azok, akik azóta sárga autóval és fehér rendszámmal uberezni kezdtek. Taxisengedélyük már nincs, így kevesebb ellenőrzést kapnak – mondta Gottlieb Géza.
Lapunk korábban beszámolt róla, hogy tavaly június végén a kormány elfogadta az új taxirendeletet, amelyben az áll, hogy 2018-tól taxiszolgáltatás csak 10 évnél nem régebben forgalomba helyezett – két oldalon két-két ajtós, legalább Euro 4-es besorolású belső égésű motorral vagy elektromos hajtással rendelkező – és légkondicionált gépkocsival nyújtható. Úgy tudjuk, sok taxis többek között e feltételek miatt hagyta ott a szakmát. Gottlieb szerint azok a sofőrök, akiknek január óta levették a rendszámát, ma megint ubereznek. A fő szervező elmondta, ma délután 13 órakor indul a felvonulás a Hősök terén.
Az Uber néhány napja megszólalt ez ügyben, s úgy vélekedett, hogy: a kormány tervei alkotmányellenesek. A cég szerint nem igaz az az állítás sem, miszerint az Ubert több helyen is betiltották, például Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban.