Egyre több kitelepített felvidéki magyar vagy leszármazottja jelzi érintettségét azoknak a szlovákiai földeknek a kapcsán, amelyekre az uniós jog szerint elvileg igényt tarthat. Szlovákia ugyanis úgy lett az Európai Unió tagja, hogy uniós jogot sértő, 2003-ban elfogadott kárpótlási törvénye – amely diszkriminatív módon csak szlovák állampolgároknak „engedte” meg a kárpótlást – még a csatlakozást követően is hatályban maradt. A jogellenes állapotra csak később figyeltek fel magyar szakértők és képviselők, és az egyeztetések ellenére a kérdés még nem oldódott meg.
Először egy francia képviselő kérdezett rá az EB-nél a kárpótlás ügyére a tőke szabad mozgásának alapelvére hivatkozva, illetve azt firtatva, összhangban van-e a szlovák kárpótlási törvény az állampolgárságon alapuló diszkrimináció uniós tilalmával. A válasz szerint a kárpótlás nem kötelező, de ha az uniós csatlakozás után történik, akkor diszkriminációmentesnek kell lennie. Több uniós állásfoglalás is hasonlóképpen fogalmaz.
Az új parlamenti ciklusban Csáky Pál, az MKP európai parlamenti képviselője karolta fel többek között a kárpótlási törvény ügyét. Mivel az EB vonakodott egyértelműen nyilatkozni a szlovák jogszabály uniós joggal való összeegyeztethetőségéről, Csáky Pál 2015-ben ismételten, kétszer is kérte a bizottságot, mondjon véleményt a konkrét ügyben. Az EB részéről 2016 szeptemberében Erik Nooteboom – aki ma már nem foglalkozik a tőke szabad mozgásával az intézményen belül – adott választ írásban a képviselőnek. Ennek lényege, hogy a jogszabály rendelkezései uniós jogot sértenek, de a szlovák hatóságoktól érkezett tájékoztatás alapján olyan csekély számú uniós polgárt érinthetnek, hogy ezért a bizottság nem tartja indokoltnak a további vizsgálatot.
A bizottságnak mint az uniós szerződések őrének ez a válasza meglepően hangzik – mondta lapunknak Csáky Pál, hozzátéve: érdekes, hogy a választ, amely évekig váratott magára, éppen Szlovákia uniós elnöksége alatt sikerült megszövegeznie a bizottságnak. Ha tartjuk magunkat az uniós elvekhez, akkor akár ha csak egy polgárt is érint egy adott uniós jogsértés, meg kell szüntetni, ezért nem érthetünk egyet a bizottsági válasszal, és nem tekinthetjük lezártnak az ügyet – hangsúlyozta a képviselő. Felhívta a figyelmet, hogy a Kisebbségi Jogvédő Intézet (KJI) segítségével felkutatják azokat a személyeket, akik érintettek lehetnek az állampolgársági kitételt alkalmazó szlovák kárpótlási törvény által.