Bár a korábbi hírek szerint augusztus végén vagy szeptember első napjaiban indulna az új magyarországi légitársaság, a Ronan Air, mindennek Ferihegyen nem sok jelét látni, pedig az előkészületeknek már javában tartaniuk kellene. A társaság ráadásul sem marketing- sem pedig kereskedelmi tevékenységbe nem kezdett eddig; a Ronanair.com weboldalon a kínálattal kapcsolatban nincs érdemi információ, így nem tudni, hogy hova és mennyiért lehetne utazni a társasággal. Álláshirdetések ugyanakkor vannak, legénységet, köztük pilótát toboroznak ATR 72-500 típusú, legfeljebb 78 utas befogadóképességű, turbólégcsavaros repülőgépre.
Még több kérdést vet fel, hogy a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren sem tudnak sokkal többet az új társaság – elvileg néhány héten belüli – megjelenéséről. A légikikötőt üzemeltető Budapest Airport szóvivője, Hardy Mihály mindössze annyit közölt lapunkkal, hogy Ferihegy nyitott minden légitársaság irányába, amely birtokában van a szükséges engedélyeknek és készségeknek, ám a Ronan részéről eddig csak egy informálisnak tekinthető megkeresés volt.
Lapunk úgy tudja, hogy a Ronan Air kért ajánlatokat a földi kiszolgálást végző társaságoktól is, ám szerződéskötésre eddig nem került sor. Az ügyben Galgóczy Ferencet, a Budport Handling vezérigazgatóját kérdeztük, aki szűkszavú válaszában kifejtette: légitársasági tenderekről nem nyilatkozhat, mivel az a felek belső ügye. Általánosságban azonban elmondta, hogy egy új légitársaság operációját megelőzően legalább másfél-két hónappal szerződést kell kötni valamelyik földi kiszolgáló szervezettel, ennyi időre van szükség a felkészüléshez, illetve a kiszolgáló személyzet képzéseihez.
Egyéb repülőtéri forrásainktól sikerült megszereznünk azt a promóciós anyagot is, amelyet a RonanAir Légiközlekedési Kft. egyedüli tulajdonosa, Rohan Nanayakkara mutatott be a lehetséges partnereknek. Eszerint a társaság néhány nyugat-európai város mellett például Pozsonyba, Debrecenen keresztül Marosvásárhelyre és Zágrábba is indítana járatokat. A terv észszerűsége már csak azért is megkérdőjelezhető, mert e célpontok akár vonattal vagy busszal is néhány órán belül elérhetők.
Név nélkül nyilatkozó repülőtéri forrásaink egybehangzó véleménye szerint a Ronan Air nagy szélhámosságnak tűnik, ami a néhány évvel ezelőtti Sólyom Airways esetére emlékeztet, csak ha lehet, még kevesebb konkrétummal. Hiszen még képen sem lehetett látni Ronan-festésű repülőt, míg a Sólyom esetében legalább egy Boeing 737-est bemutattak. (Más kérdés, hogy ennél tovább az a kezdeményezés sem jutott: a 2013 júniusában nagy reményekkel alapított Sólyom társaság komolynak tűnő előkészületek után végül még a szükséges engedélyeket sem szerezte meg.) Egyikük szavai szerint a Duna motoros hajóval való átszelése is több előkészületet igényel, mint amennyit a társaságtól látni lehetett eddig, ráadásul a társaságnak még a működéshez szükséges hatósági engedélyei sincsenek meg. A szükséges szakértelem hiányára utal az is, hogy a cég olyan gépekkel – ATR 72-500-as típusúakkal – hozna létre ferihegyi bázist, amelyeknek a szervizelésére nincs is kapacitás.
Rohan Nanayakkara egyébiránt hazánk tiszteletbeli konzuljaként is tevékenykedik Srí Lankán. Egy helyi tévécsatornának két héttel ezelőtt arról beszélt, hogy 22 célállomásra fognak repülni Budapestről, a magyar fővárost az ázsiai régióval, Afrikával és közép-európai desztinációkkal fogja összekötni, mind rövid, mind hosszú távú járatokkal. Szavai szerint felkérésnek tesz eleget akkor, amikor „segít létrehozni egy új magyar légitársaságot”, ami 13 évig tartott. – Nagyon sok támogatást kaptam a magyar miniszterelnöktől, a parlament elnökétől és Szijjártó Péter külügyminisztertől – mondta a cégtulajdonos, hozzátéve, hogy pénzt nem kapott senkitől, csak a saját cégei fektettek a légitársaságba, és hat héten belül repülni fognak. (A támogatást a magyar kormány részéről nem erősítették meg.)