Ronan Air: szélhámosság lehet a légi cég

Ferihegyen nem tudnak arról, hogy néhány héten belül új társaság jelenne meg a hazai piacon.

Bodacz Péter
2017. 08. 09. 8:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a korábbi hírek szerint augusztus végén vagy szeptember első napjaiban indulna az új magyarországi légitársaság, a Ronan Air, mindennek Ferihegyen nem sok jelét látni, pedig az előkészületeknek már javában tartaniuk kellene. A társaság ráadásul sem marketing- sem pedig kereskedelmi tevékenységbe nem kezdett eddig; a Ronanair.com weboldalon a kínálattal kapcsolatban nincs érdemi információ, így nem tudni, hogy hova és mennyiért lehetne utazni a társasággal. Álláshirdetések ugyanakkor vannak, legénységet, köztük pilótát toboroznak ATR 72-500 típusú, legfeljebb 78 utas befogadóképességű, turbólégcsavaros repülőgépre.

Még több kérdést vet fel, hogy a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtéren sem tudnak sokkal többet az új társaság – elvileg néhány héten belüli – megjelenéséről. A légikikötőt üzemeltető Budapest Airport szóvivője, Hardy Mihály mindössze annyit közölt lapunkkal, hogy Ferihegy nyitott minden légitársaság irányába, amely birtokában van a szükséges engedélyeknek és készségeknek, ám a Ronan részéről eddig csak egy informálisnak tekinthető megkeresés volt.

Lapunk úgy tudja, hogy a Ronan Air kért ajánlatokat a földi kiszolgálást végző társaságoktól is, ám szerződéskötésre eddig nem került sor. Az ügyben Galgóczy Ferencet, a Budport Handling vezérigazgatóját kérdeztük, aki szűkszavú válaszában kifejtette: légitársasági tenderekről nem nyilatkozhat, mivel az a felek belső ügye. Általánosságban azonban elmondta, hogy egy új légitársaság operációját megelőzően legalább másfél-két hónappal szerződést kell kötni valamelyik földi kiszolgáló szervezettel, ennyi időre van szükség a felkészüléshez, illetve a kiszolgáló személyzet képzéseihez.

Egyéb repülőtéri forrásainktól sikerült megszereznünk azt a promóciós anyagot is, amelyet a RonanAir Légiközlekedési Kft. egyedüli tulajdonosa, Rohan Nanayakkara mutatott be a lehetséges partnereknek. Eszerint a társaság néhány nyugat-európai város mellett például Pozsonyba, Debrecenen keresztül Marosvásárhelyre és Zágrábba is indítana járatokat. A terv észszerűsége már csak azért is megkérdőjelezhető, mert e célpontok akár vonattal vagy busszal is néhány órán belül elérhetők.

Név nélkül nyilatkozó repülőtéri forrásaink egybehangzó véleménye szerint a Ronan Air nagy szélhámosságnak tűnik, ami a néhány évvel ezelőtti Sólyom Airways esetére emlékeztet, csak ha lehet, még kevesebb konkrétummal. Hiszen még képen sem lehetett látni Ronan-festésű repülőt, míg a Sólyom esetében legalább egy Boeing 737-est bemutattak. (Más kérdés, hogy ennél tovább az a kezdeményezés sem jutott: a 2013 júniusában nagy reményekkel alapított Sólyom társaság komolynak tűnő előkészületek után végül még a szükséges engedélyeket sem szerezte meg.) Egyikük szavai szerint a Duna motoros hajóval való átszelése is több előkészületet igényel, mint amennyit a társaságtól látni lehetett eddig, ráadásul a társaságnak még a működéshez szükséges hatósági engedélyei sincsenek meg. A szükséges szakértelem hiányára utal az is, hogy a cég olyan gépekkel – ATR 72-500-as típusúakkal – hozna létre ferihegyi bázist, amelyeknek a szervizelésére nincs is kapacitás.

Rohan Nanayakkara egyébiránt hazánk tiszteletbeli konzuljaként is tevékenykedik Srí Lankán. Egy helyi tévécsatornának két héttel ezelőtt arról beszélt, hogy 22 célállomásra fognak repülni Budapestről, a magyar fővárost az ázsiai régióval, Afrikával és közép-európai desztinációkkal fogja összekötni, mind rövid, mind hosszú távú járatokkal. Szavai szerint felkérésnek tesz eleget akkor, amikor „segít létrehozni egy új magyar légitársaságot”, ami 13 évig tartott. – Nagyon sok támogatást kaptam a magyar miniszterelnöktől, a parlament elnökétől és Szijjártó Péter külügyminisztertől – mondta a cégtulajdonos, hozzátéve, hogy pénzt nem kapott senkitől, csak a saját cégei fektettek a légitársaságba, és hat héten belül repülni fognak. (A támogatást a magyar kormány részéről nem erősítették meg.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.