Villamosexport: nem jött össze az etióp üzlet

A kínaiak építették meg az afrikai ország első hálózatát, a magyar szerelvények még a tesztig sem jutottak el.

Wiedemann Tamás
2017. 08. 19. 4:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Most is a hangárban porosodnak a magyar fejlesztésű villamosok prototípusai Etiópia fővárosában, Addisz-Abebában – értesült a Magyar Nemzet. A néhány éve beharangozott projekt lényegében becsődölt, miután a kínai China Railway Engineering Corporation (CREC) elhappolta a Dunai Repülőgépgyár Kft.-től az üzleti lehetőséget. Hiába próbálkozott a hazai társaság azzal, hogy a jármű egyes elemeit helyben, betanított etióp munkatársak segítségével építik meg, a városvezetés és a kormány úgy döntött, hogy a kínaiak fejleszthetik Addisz-Abeba tömegközlekedését, annak ellenére, hogy az ő szerelvényeik Kínában készültek teljes egészében.

Ma már két villamosvonal működik a fővárosban, az észak–déli kék jelzésű 16,9 kilométer hosszú, míg a kelet–nyugati zöld vonal 17,4 kilométeres. Bár a magyar kormány egyre gyakrabban hivatkozik stratégiai partnerként Kínára, az afrikai piacon nyomuló kínai cégek egyáltalán nem támogatják a kooperációt sem más külföldi, sem helyi vállalatokkal. A két villamosvonal 475 millió dollárba került, azaz mai árfolyamon mintegy 123 milliárd forintba. A beruházást 85 százalékban a kínai külkereskedelmi bank finanszírozta, vagyis kölcsönt nyújtott Etiópiának, amelyet majd kamatostul kell visszafizetni. (Hasonlóan a hamarosan induló Budapest–Belgrád-vasútvonal építéséhez is).

A villamosprojekt ugyanakkor korántsem nevezhető sikeres beruházásnak, miután a járatok késnek, nem ritka a 15 perces csúszás sem a menetrendben. Az áramellátás is akadozik – mivel nem épült külön ellátórendszer –, emiatt vannak olyan pályaszakaszok a városban, ahol konkrétan elmegy az áram, ha jön a villamos, mert a járműnek kell az elektromos energia. Az Africanews.com hírportál arról írt tavasszal, hogy a villamosvonal építése közben egyáltalán nem vették figyelembe a helyi tömegközlekedés addig kialakult rendszerét. Az új közlekedési módot nem sikerült integrálni a régibe, emiatt az utasoknak hosszú szakaszokat kell gyalog megtenniük a villamosmegállótól a buszmegállókig. A villamospálya forgalmas utakat szel át, amit le kell zárni, amikor a szerelvény áthalad rajta, vagyis a közlekedési dugók nemhogy enyhültek volna, még súlyosabbak is lettek.

Nagy kérdés, hogy a kínai projekt negatív tapasztalatai után várható-e pozitív fordulat magyar szempontból. Úgy tudjuk, hogy a Dunai Repülőgépgyárban titkon még abban bíznak, hogy a következő közbeszerzési eljáráson már siker koronázhatja a magyar villamosokat. (Megkerestük a cég vezetőjét is, de a titkárságon azt mondták, hogy Szendrői László szabadságon van).

Az üzlet, bár nehezen indult el, nem volt kudarcra ítélve. A cseh Tatra villamos alapjaira épített konstrukció működőképes volt, főleg annak tükrében, hogy a tengerszint felett 2400 méter magasan fekvő Addisz-Abebában a hőmérséklet plusz 6 és 28 fok között van, vagyis nincs szükség olyan modern berendezésekre, mint például a légkondicionáló. A régi Tatra villamosok pedig bírják az igénybevételt. Ahogy az Index korábban beszámolt róla, a magyar villamos megépítésének ötlete 2007-ben pattant ki Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Társaság igazgatójának fejéből. A 34 méter hosszú KT–8-as villamos két szélső kocsiját használt Tatra villamosok alvázalapjára tervezték, a középső rész pedig teljesen új tervezésű volt. A villamos különlegessége a hosszabb alacsony padlós középrész, valamint a halk Hübner-csukló alkalmazása volt – a 2010-es önkormányzati választásokat követően azonban Szeged új Pesa villamosokat vett. Ezt követően jött a képbe a katonai járműfelújítással foglalkozó, éppen egy etióp projektben részt vevő Dunai Repülőgépgyár, hogy Addisz-Abebában el lehetne adni az olcsó szegedi fejlesztésre épülő villamosokat. Némi átalakítás után az első prototípus 2014-re készült el. A magyar cég már a tesztpálya talpfáit készült lerakni, amikor menniük kellett. A rossz nyelvek szerint a kínai befektetők a híresen korrupt afrikai viszonyokat kihasználva, egyszerűen „jobban tömött táskákkal” érkeztek a helyi döntéshozók irodáiba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.