Az áfaszabályok módosításával ez év elejétől a magán- és üzleti célra is használt céges járművek esetében a bérleti díj áfájának legalább 50 százaléka visszaigényelhető. Ha a vállalkozás ezt az elszámolást választja, akkor a továbbiakban az üzleti célú gépkocsihasználat esetében nem szükséges az üzleti használat alátámasztása.
Aki mégis ragaszkodna a pontos elszámoláshoz, az továbbra is megteheti, hogy nyilvántartást vezet az üzleti utakról, és azok tényleges arányában gyakorolja a levonási jogot. Ez logikusan azokban az esetekben éri meg, ahol az üzleti utak aránya meghaladja az 50 százalékot. Érdemes azonban alaposan áttekinteni a lehetőségeket, mert vannak olyan lízingkonstrukciók, ahol nemcsak a bérleti díj, hanem a kapcsolódó szolgáltatások áfatartalmának 50 százaléka is visszaigényelhető – áll a LeasePlan elemzésében.

Fotó: Bach Máté
A zárt végű pénzügyi lízing esetében továbbra sincs lehetőség a havi díj áfájának visszaigénylésére, míg nyílt végű pénzügyi lízing esetén a futamidő végén az ügyfél eldöntheti, hogy a maradványérték kifizetésével szeretné-e megvásárolni a kocsit. Ezek a konstrukciók hasonlóan működnek, mint egy hitel, azzal a különbséggel, hogy a tulajdonjog a szerződés ideje alatt a lízingbe adónál van. A harmadik, egyre népszerűbb lízingtípus az operatív lízing, más néven tartós bérlet, ahol a tulajdonos végig a lízingcég, az autó bérlője pedig a futamidő végén piaci értéken megvásárolja vagy visszaadja a járművet.
Operatív lízing esetében a fix havi díj a bérleti díjon túl az egyéb kapcsolódó szolgáltatások (karbantartás, gumicsere, biztosítás, csereautó, adók stb.) ellenértékét is tartalmazza, ezért hosszú távon lehet vele előre tervezni. A januárban életbe lépett új szabályozás értelmében az önerő áfájának 50 százaléka is visszaigényelhető. A tartós bérlet esetében végig ugyanabban az érdekkörben marad az autó, ezért a bérbeadó sokkal gondosabban tartja karban, hiszen érdekelt abban, hogy a használat végén minél magasabb legyen a maradványérték. A bérbevevő csak a nettó beszerzési ár és a várható maradványérték különbözetét fizeti meg a havi díjakban. A futamidő lejárta után a jármű visszakerül a bérbeadóhoz, és így a szerződéskötéskor rögzített maradványérték esetleges változása a flottakezelő cég kockázata.