Ha a végrehajtási utasítások megszületnek, akkor lehet majd pontosabban megbecsülni, milyen hatása lesz az új autók értékesítésére a nagycsaládosok járművásárlási támogatása – mondta el lapunk kérdésére Erdélyi Péter. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke szerint ugyanakkor nem valószínű, hogy a hétüléses gépkocsik iránti kereslet növekedése érdemben megnövelné a hazai új gépkocsik éves eladásait.
Mint ismert, a nagycsaládosok autóvásárlási programja még az idén elindul, és ennek keretében a kormány legalább hétszemélyes új autó vásárlását támogatja a legalább három gyermeket nevelő családok esetében 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatással, amely az autó árának maximum 50 százalékát teheti ki. Ezt nem utólag térítik vissza, hanem már ennyivel kevesebbet kell eleve kifizetni.
Erdélyi Péter azt mondta, hogy az MGE erre az évre mintegy 150 ezer új személygépkocsi értékesítését prognosztizálja, ezen az adaton nem módosít érdemben az a néhány száz vagy egy-két ezer hétüléses autóval több, ami várhatóan gazdára talál. Az elnök szerint valószínűleg egyterű járművekből vesznek majd hétülésest nagyobb számban, mert ezek olcsóbb modellek, bár az importőrök árulnak SUV-ket is, amelyek hét helyet kínálnak. A szakember szerint hasonló folyamatok indulhatnak el, mint az elektromos autók állami támogatása esetén. Mint ismert, a támogatott e-autók között nagyobb számban vannak a kisebb és olcsóbban elérhető modellek.

Fotó: MTI/Balázs Attila
Rövid távon megduplázódhat a hétszemélyes családi autók értékesítése a magyar piacon, középtávon pedig jócskán megugorhat a kategória eddigi piaci részesedése – vélekedett a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Gablini Gábor a Világgazdaságnak azt mondta, hogy az egyterűek itthon méltánytalanul háttérbe szorultak, azonban ez megváltozhat. A Datahouse adatai szerint tavaly mintegy hétezer egyterűt helyeztek újonnan forgalomba Magyarországon, ami alig ötszázalékos részesedés a teljes személyautó-piacon.
Az új autók piacán egyébként meglehetősen széles a hétülésesek kínálata. Az olcsóbbak közt kisáruszállítók személyautóvá átépített változatait találjuk, ilyen a Lodgy, a FIAT Doblo Panorama, vagy a Citroen/Peugeot/Opel 4-6 millió forintért. Az ötmilliós határnál bő másfél millióval drágábban elérhetők az igazi személyautók egyterű változatai is: a legolcsóbb itt is az Opel, amely a Zafira révén 6,7 millió forintért európai szintű komfortot is nyújt. Az alapmotor 1,4-es turbós benzines, 120 lóerővel, sok extrával.