A Magyar Nemzeti Bank nemrég újabb emlékeztetőt adott ki, miszerint a 2017 júniusában hatályba lépett pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni törvény előírása szerint a magyarországi hitelintézeteknek legkésőbb idén június 26-ig azonosítaniuk kell valamennyi ügyfelüket.
Ez azt jelenti, hogy a bankoknak új okmánymásolatokat kell begyűjteniük ügyfeleiktől, akiknek további nyilatkozatokat is alá kell írniuk. Idő még van, de nem érdemes az utolsó pillanatra hagyni az ügyintézést, mivel az azonosítatlan ügyfelek a határidő lejártát követő naptól nem tudnak semmilyen banki ügyet intézni.

Fotó: Bach Máté
Mint az a Magyar Nemzet banki körképéből kiderült, a kérdés lényegében az egész piacot lefedi. A CIB Bank összes számlavezetett és kapcsolt ügyfele érintett, hasonló becslést kaptunk az MKB-tól.
A Magnet Bank ügyfélköréből hozzávetőlegesen hét és fél ezer vállalkozásnak és 23 ezer magánszemélynek kell azonosítania magát. Az előírás értelmében a bankoknak részletes tájékoztatást kell nyújtaniuk, és mivel szinte a teljes ügyfélkör érintett, mindez jelentős kihívást is jelent a pénzintézeteknek.
A Budapest Bank tájékoztatása szerint viszont a lakossági ügyfeleit nem érinti az újraazonosítási kampány, mivel a jogszabály által megkövetelt adatokat a korábban lefolytatott azonosítási folyamat során rögzítették.
A CIB Bank tavaly óta folyamatosan tájékoztat az átvilágítási kötelezettségről. A kampányban valamennyi érintett ügyfelüket informálták, ám a még nem azonosított szereplők miatt folytatják a tájékoztatást, egészen a június 26-i határidőig.
A Sberbank a változó feltételekről részletes ismertetőt küldve már értesítette a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni törvény rendelkezéseiről azon ügyfeleit, akikkel 2017. június 26-a előtt lépett üzleti kapcsolatba. Eközben a piac vezető pozícióiban lévő bankok, mint az OTP vagy az Erste, még csak áprilisban kezdik el az értesítést.
Az azonosításhoz szükséges teendőket a megkérdezett pénzintézetek feltüntetik a honalapjukon, emellett – az egyes bankok gyakorlatától függően – a tudnivalókat megjelenítik a számlakivonatokon, a netbank oldalain vagy sms-ben írnak az ügyfeleknek.