Lendületét veszti az autók fogyasztáscsökkentése

Az elektromos és a hibrid meghajtású járművek beszerzését ösztönző jogszabályok jelentősen segíthetik az egyes államokat abban, hogy elérjék az üzemanyag-fogyasztás csökkentésére vonatkozó célértékeket. A Nemzetközi Energiaügynökség szerint ez járható út, hiszen a hagyományos meghajtású autók és a haszongépjárművek hatékonysága egyre kevésbé fejlődik.

2019. 03. 26. 11:35
A 2005-ös üzemanyag-mennyiség negyedét kellene elérni Fotó: Katona Vanda
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) felmérése szerint megtorpant a személygépkocsik és a kishaszongépjárművek üzemanyag-fogyasztásának javulása. Miután több mint egy évtizedig minden évben átlagosan 1,7 százalékkal javultak a mutatók, addig 2015 és 2017 között minden esztendő már csak 0,2 százalékkal gazdaságosabb modelleket hozott a fejlett országokba. Eközben huszonhét ország – köztük Svédország, Kanada vagy az Egyesült Királyság – stagnáló vagy romló számokat regisztrált.

Évente átlagosan 1,4 százalékkal javult a fogyasztási mutató a vizsgált időszakban, ez pedig a legrosszabb érték 2005 óta. Ahhoz, hogy a globális üzemanyag-fogyasztási irányelv teljesüljön 2030-ra, évente legalább 3,7 százalékos előrelépésre lenne szükség. A cél a következő évtized végére elérni azt, hogy a 2005-ös értéknek mintegy negyedére zuhanjon a járművek által fogyasztott üzemanyag mennyisége.

A világszerte újonnan regisztrált, 3,5 tonna önsúlyt el nem érő járművek átlagos fogyasztása 2017-ben száz kilométerre vetítve 7,2 liter volt. A piac nagyjából tíz százalékkal növekedett 2015 és 2017 között. Az egyes országok között az átlagos fogyasztás lényegesen eltér: 5,2 és 8,9 literes érték is előfordul. A gazdaságossági mutató jobban alakult a fejlődő országokban, egyúttal azokban magasabb az átlagos fogyasztás is.

A 2005-ös üzemanyag-mennyiség negyedét kellene elérni
Fotó: Katona Vanda

Az energiaügynökség az átlagos üzemanyag-fogyasztás javítását célzó politikai ösztönzők fontosságára is felhívta a figyelmet. Mint írták, a szabályozást és a hatékonyságon alapuló vásárlási ösztönzőket alkalmazó országok fogyasztási mutatói átlagosan hatvan százalékkal jobb ütemben javultak, mint az ilyen politikák nélküli országoké. Mindezt az elektromos meghajtású járművek emelkedő piaci részesedése is tükrözi. Igaz, az üzemanyag-takarékosság terén már nem elég hatékonyak az egyes országokban alkalmazott szabályozások a 2030-as célérték eléréséhez.

Észak-Amerikában például csak 2018 és 2025 között szabályozzák az üzemanyag-fogyasztást, míg egyetlen ázsiai országnak sincs ezt célzó regulája 2022 után. Európa az egyetlen olyan régió, amely meghatározta az üzemanyag-fogyasztás javulását 2030-ig.

Ellentétes ármozgások

A Mol bruttó öt forinttal emeli szerdán a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát, a gázolajét ugyanakkor bruttó két forinttal csökkenti. A benzin ára ezzel literenként 371 forintra nő, a gázolajé 387 forintra mérséklődik. Az autósok ötvenforintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között. (MTI)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.