Hamarosan épülhet a harmadik magyar sztráda a román határ felé

Győztest hirdetett az állami beruházó az M49-es gyorsforgalmi út engedélyezési tervének elkészítésére kiírt pályázaton. A szakasz Mátészalkától indulva köti majd össze az M3-as autópályát Csengersimánál a magyar—román határral.

2019. 04. 01. 9:32
Az Uvaterv Zrt. és az Unitef ’83 Zrt. közös tervei alapján építik majd az utat (képünk illusztráció) Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredményt hirdetett „az M49 gyorsforgalmi út M3 autópálya – Mátészalka–országhatár közötti kapcsolat fejlesztésének előkészítése, M3 autópálya–Ököritófülpös közötti szakaszra vonatkozóan engedélyezési és kiviteli terv készítése” című pályázaton a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. a közbeszerzési értesítőben a minap megjelent közlemény szerint.

Az M3-as autópálya az ország keleti végé­ben három ágra bomlik: maga a 3-as sztráda Beregdarócnál éri majd el az ukrán határt, tőle északra az M34-es Záhonyig épül ki, délre pedig a fent említett M49-es Mátészalkánál ágazik el az M3-asból, és Csengerig, a magyar–román határig vezet.

A 25 kilométer hosszú, óránként 110 kilométeres sebességgel használható pálya terveit az Uvaterv Zrt. és az Unitef ’83 Zrt. konzorciuma készíti el 1,496 milliárd forintos költséggel. A gyorsforgalmi út fejlesztését a tavalyi év végén nemzetgazdasági szempontból kiemelt közlekedési beruházássá nyilvánította a kormány.

Az Uvaterv Zrt. és az Unitef ’83 Zrt. közös tervei alapján építik majd az utat (képünk illusztráció)
Fotó: Kurucz Árpád

A csengeri gyorsforgalmi határátkelő immár a harmadik lesz a magyar–román határszakaszon: a jelenleg is működő M43-as (Nagylak) mellett már épül az M4-es keleti végén a Berettyóújfalu–Nagykereki szakasz. És ha elkészül az M44-es Békéscsabáig, akkor – negyedikként – a Gyulánál lévő határátkelő is ideszámítódhat, hiszen a két város közötti útszakasz felén már kiépült a kétszer két sáv. A csengeri átkelő az erdélyi Szatmárnémeti, Nagykároly gyorsabb elérését segíti majd, az M4-es Nagyvárad és Kolozsvár felé nyit utat. A magyar sztrádák a folyamatosan – bár elég lassú ütemben – épülő erdélyi autópályákhoz csatlakoznak majd.

Az M3-as az ország keleti felének főútjává vált az elmúlt évtizedekben. Az alapértelmezésben Nyíregyházára és az ukrán határra vezető autópályáról számos leágazás vezet a megyeszékhelyekhez és határátkelőkhöz. Ilyen például az M21-es, amely Salgótarjánt és Somoskőújfalunál a magyar–szlovák határt köti össze az M3-assal. Várhatóan még idén elkészül a teljes, 52 kilométeres új út, így gyorsforgalmin, kétszer két sávon lehet majd megközelíteni Salgótarjánt.

Ugyancsak zajlanak a munkálatok az M25-ösön, amely Egert köti be az M3-asba. A következő leágazás az M30-as, amely Miskolcot, illetve annak folytatása révén a magyar–szlovák határt kapcsolja az M3-ashoz. Az új út összesen 56,7 kilométer hosszú lesz, amely Miskolctól a már elkészült Tornyosnémeti–határszakaszig vezet, és a szlovák R4-es gyorsforgalmi úttal teremt kapcsolatot, amely Kassán keresztül Eperjesre, sőt Poprádra viszi az utazókat.

Az M35-ös pedig Debrecenig, illetve a közelmúltban átadott újabb szakasz révén Berettyóújfaluig juttatja el az M3-as utasait, ahol a pálya majd az M4-essel találkozik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.