Újabb Media Marktok nyílnak a Tesco áruházaiban

Két vidéki Tesco hipermarketben nyílik Media Markt-üzlet, ám az engedélyek körüli információk ellentmondásosak. A kereskedelmi láncok szerint a versenyhivatalon kívül másnak nem kellett bejelenteniük az együttműködésüket, ám lapunk úgy tudja, hogy az ügyben hatósági eljárás zajlik.

2019. 04. 11. 7:34
Bolt a boltban – a kereskedelmi láncok szerint ez csak polcátrendezésnek minősül Fotó: Havran Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kaposvári és a szekszárdi Tesco hipermarketeken belül nyitja meg újabb áruházait ma reggel a Media Markt, ezzel 29-re nőtt a műszaki, szórakoztató-elektronikai fogyasztási cikkeket kínáló bolthálózat tagjainak száma a magyar piacon – értesült a Magyar Nemzet.

A két új üzletet – hasonlóan a február végén megnyitott, fővárosi Pesti úton lévő egységükhöz – úgynevezett shop in shop, azaz bolt a boltban konstrukció alapján működtetik majd, a kereskedelmi óriáscégek fúzió­jára a Gazdasági Versenyhivatal még ja­nuár végén adott áldást. Az összefonódás lényege, hogy hosszú távú, tartós bérleti szerződés alapján a Tesco főként vidéki hipermarketeiben összesen kilenc belső boltot nyit a Media Markt, amelynek működtetéséről teljes mértékben önállóan gondoskodik.

Bolt a boltban – a kereskedelmi láncok szerint ez csak polcátrendezésnek minősül
Fotó: Havran Zoltán

Úgy értesültünk, hogy a legnagyobb csendben ma megnyíló új üzletek kapcsán a versenyhivatalon kívül nem érkezett bejelentés más hatósághoz, így a 400 négyzetméternél nagyobb kereskedelmi egységek átalakításáról rendelkező plázatörvény illetékes bizottságához sem.

Holott a jogszabály úgy módosult tavaly, hogy nem csupán új épület létesítésekor, hanem a meglévő nagy áruházak belső átalakításához is szükséges a bizottság felmentése a törvény korlátozásai alól.

A Tesco lapunknak azt jelezte, hogy a szakosított, elektromos cikkeket árusító üzletek már meglévő értékesítési helyszíneken belül nyitnak ki; ezeket rendezi be polcokkal, és tölti fel árukészletével a műszaki bolthálózat.

Mivel az átalakítások során nem végeztek építési tevékenységet, kizárólag állagsérelem nélkül eltávolítható berendezéseket és polcokat helyeztek el a hipermarketben, ezért úgy vélekednek, hogy az átalakítások miatt nem szükséges a plázabizottságtól engedélyt kérniük, a bolton belüli boltok nyitásához valamennyi engedéllyel rendelkeznek.

Ezzel szemben megtudtuk, hogy jelenleg is egyedi hatósági eljárás van folyamatban az ügyben, annak részletei­ről azonban megkeresésünkre semmit nem árult el az első shop in shop üzlet, a Pesti úti egység kereskedelmi tevékenységét nyilvántartó Rákosmente Önkormányzata. Információink szerint időközben kormányhivatali vizsgálat is történt az üzlet átalakítása kapcsán, amelynek megállapításai egyelőre nem ismertek.

Érdeklődésünkre azt sem árulta el a XVII. kerületi helyhatóság, hogy a jegyző felé milyen tartalommal tett bejelentést a Media Markt a Pesti úti egység megnyitása előtt a kerületben tervezett kereskedelmi tevékenysége kapcsán, holott az a jogszabályi előírások szerint kötelezően nyilvános információ.

A január végén bejelentett fúziót megelőzően az országban korábban két Tescóban, a veszprémiben és a győriben már működött Media Markt-kirendeltség.

Habár a versenyhatóság úgy ítélte meg, hogy a két, jelentős látogatottságú kereskedelmi vállalat összefonódása nem befolyásolja érdemben a piaci viszonyokat, lapunk úgy tudja, a versenytársak (a webes és a hagyományos piacon önállóan működő műszaki hálózatok, illetve az elektronikai termékeket is kínáló nagy üzletláncok) tiltakoztak az összefonódás ellen, két cég például kérte a fúziót jóváhagyó döntés törlését is.

Ágazati hírek szerint a Tesco azért törekszik a legnagyobb méretű áruházai eladóterének szűkítésére, mert – ahogy a Figyelőnek adott decemberi interjúban Matt Simister, a Tesco Europa vezérigazgatója már utalt rá – a vásárlói szokások változnak, ehhez alakítják boltjaik méretét, kínálatát, amivel lényegében a diszkontosodás útjára léptek.

Javult az eredmény

Több mint a harmadával javult a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat eredménye a 2018–2019-es pénzügyi évben, a Tesco közép-európai részlege – miután 66 veszteséges üzletet bezárt – különösen jól teljesített: a térségi leánycégek eredménye jóval több mint ötven százalékkal, 119 millió fontról 186 millió fontra (csaknem hetvenmilliárd forintra) nőtt – jelentették tegnap a Londoni Értéktőzsdén. A csoportszintű működési eredmény 34 százalékkal 2,206 milliárd fontra (823 milliárd forintra) emelkedett az egy évvel korábbi 1,646 milliárd fontról, az értékesítés 11,5 százalékkal 56,9 milliárd fontra bővült.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.