Káosz, törölt járatok, magukra hagyott utasok Ferihegyen

A megkésett pályafelújítás miatt kellett lezárni a ferihegyi repülőteret szerdán két órára az esti csúcsban. Csaknem tucatnyi gép nem tudott leszállni, mások nem, vagy késve indultak, a bádogterminálban hömpölygött a víz, az utasok nem kaptak megfelelő tájékoztatást. A Miniszterelnökség szerint a Budapest Airport mendzsmentje amatőr hibát vétett.

2019. 06. 21. 5:45
A pályazár idején huszonnyolc repülőgép várakozott a felszállásra Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak a szerencsén múlt, hogy nem történt súlyos baleset, amikor szerdán 18 óra 20 perckor a Wizz Air Stockholmból Budapestre érkező repülőgépe landolt a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér 1-es futópályáján.

A gép futóművét a földet éréskor egy korábban kiszakadt betondarab megsértette, az egyik kerék durrdefektet kapott, de úgy tudjuk, hogy a fékrendszer is megsérült. Információnk szerint a rendőrség bűncselekmény gyanújával nyomozást indít.

Korábbi tapasztalatok alapján valószínűsíthető, hogy a pálya burkolatát egy felszálló repülőgép sugárhajtóművének a nyomása rongálta meg. A pályát le kellett zárni, a törmelékeket eltakarítani, a sérülést kijavítani.

A pályazár idején huszonnyolc repülőgép várakozott a felszállásra
Fotó: Kurucz Árpád

A forgalom csak 20 óra körül állt helyre, a pályazár idején a repülőtéren 28 repülőgép várakozott a felszállásra, tíz érkező járatnak kellett kitérő repülőtérre mennie, mások pedig fel sem szálltak más euró­pai városokban, mert nem lehetett tudni, hol szállhatnak le.

A ­Flightradar24.com radarképe szerint a Wizz Air és a Lufthansa több járata mellett a ­Ryanair, a Finnair, az ­Austrian Airlines és a Travel ­Service egy-egy járata is a légtérben várakozott, amelyek Bécsben és Pozsonyban szálltak le, később több járat Bécsből útnak indult Budapestre, amint megnyitották a repülőteret és résidőt kaptak.

A pályazár idején a budapesti repülő­téren kaotikus helyzet alakult ki. Az utasok elkeserítő tapasztalatokról számoltak be. Az egyik posztban az olvas­ható: „emberek százai a bokáig vízzel elöntött karámban álltak.

A reptér sem Instagramon, sem Twitteren nem kommunikált a többórás káosz alatt, miközben külföldiek százai kértek segítséget. Ilyen euró­pai reptéren sehol máshol nem fordulhat elő.”

A kormány korábban több alkalommal kifejezte elégedetlenségét a Liszt ­Ferenc nemzetközi repülőtéren tapasztalható állapotokkal kapcsolatban. Schnel­ler Domonkos, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára a tegnapi esettel kapcsolatban lapunknak elmondta, hogy a nemzetközi online és közösségi média megint tele van a budapesti repülőtéren uralkodó tarthatatlan helyzettel, ami kihat Budapest megítélésére és kihat Magyarországra is.

Tényleg egy ilyen amatőr menedzsment kezében van a nyári turistaszezon, közvetve pedig az egész ország megítélése? – tette fel a kérdést. Az eset arra bizonyíték, hogy a több mint tíz éve ideiglenesen hazánkban állomásozó, egyre kétségesebb alkalmasságú menedzsment amatőr hibákat vét.

Ha egy ilyen egyszerű, előre látható és tervezhető karbantartási munkát nem tud ellátni – az utasok számára észrevehetetlenül – határidőre egy olyan cég vezetése, amely pár hete 24 milliárd forint nyereséget realizált, rémisztő belegondolni, hogy egy nem várt eseményt hogyan kezelnének – mondta az államtitkár.

A karbantartási munka, amire ­Schneller Domonkos utalt, a 2-es futópálya felújításának elhúzódása. A munkálatok megkezdésekor még június 14-e volt a céldátum. Ha időben elkészül a 2-es pálya, az 1-es pályán történt műszaki hiba miatt nem kellett volna lezárni a repülőteret.

Április 23-án 8 órakor kezdődtek meg a műszeres leszállító rendszer (ILS) felújításával kapcsolatos munkálatok a 2-es futópályán. A csaknem két hónapos pályazárás alatt a repülőtér szakemberei az ILS cseréjén túl egy sor egyéb korszerűsítést és javítást is elvégeztek a futópályán.

A 2-es pályát egyébként tegnap délután átadták a forgalomnak.

Új terminál kell Budapesten

A kormány több alkalommal kifejezte, hogy tűrhetetlennek tartja a bádogterminál használatát Ferihegyen, mert ott emberhez méltatlan körülmények között kénytelenek várakozni az utasok. A repülőtér-üzemeltető ezzel szemben azt mondta, hogy az egyszerűsített beszállítókapukat a légitársaságok kérésére és igényei szerint alakították ki. Váradi József, a Wizz Air alapító vezérigazgatója több alkalommal jelezte, hogy a bádogterminált szerencsétlen konstrukciónak tartja. A Világgazdaságnak adott interjúban úgy fogalmazott, hogy nem a diszkont-légitársaságok érdekeit szolgálja az épület, hanem azért hozták létre, hogy „a hagyományos repülőtársaságoktól nagyobb bevételre tehessen szert” a repülőtér-üzemeltető. Csakhogy Ferihegy utasforgalmának majdnem kétharmadát a diszkontok biztosítják. Váradi József szerint idén várhatóan 16 millió utast kezelnek majd itt, tíz év múlva azonban ez a szám megduplázódhat, emiatt egy teljesen új, második repülőtérre van szükség.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.