Már csak bő két hét van hátra pótolni a hiányzó ügyféladatokat a hitelintézeteknél, biztosítóknál, amelyek hiányában – az idevágó, pénzmosás elleni előírások értelmében – a pénzügyi intézményeknek meg kell tagadniuk az ügyfélkérelmek teljesítését.
A Pénzügyminisztérium (PM) hétvégi közleménye értelmében aligha lehet arról beszéli, hogy öles léptekkel haladna a folyamat: a tárca szerint hozzávetőleg kétmillió eddig még azonosítatlan bankszámla tulajdonosának függeszthetik fel június 26-át követően a számlához való hozzáférését.
A pénzügyi tárca szerint az azonosítás nagyon egyszerű, és akár otthonról, néhány perc alatt elvégezhető, postán vagy elektronikus csatornákon keresztül is. A K&H Bank – mint az egyik elektronikus ügyintézést biztosító vállalat – itt arra hívja fel ügyfelei figyelmét, hogy a videóhívásnál legyenek kéznél a szükséges okmányok, illetve hogy a törvényi szabályozás értelmében egyedül kell tartózkodnia az ügyfélnek a helyiségben.
Ugyan a szabályok valóban nem tiltják, hogy az ügyfél korszerű csatornákon végezze el az adategyeztetést, a visszajelzések és saját tapasztalataink alapján az érintett ügyfelek akkor járnak biztosan sikerrel, ha beballagnak egy bankfiókba, és személyesen pótolják az esetleges hiányosságokat. Ráadásul hiába lenne az egész művelet néhány perc alatt letudható, több helyen is azt láttuk, hogy az ügyintézők kézzel töltik ki a formanyomtatványokat, ami ismét időigényes és lehetőséget ad a hibás rögzítésre.

Fotó: Havran Zoltán
Ami már most erősen valószínűsíthető, az a sorban állás a bankok, biztosítók kirendeltségein a hónap végének közeledtével. A CIB például a napokban az okmánymásolatok gyűjtése kapcsán megnövekedett érdeklődésről számolt be telefonos ügyfélszolgálatán és bankfiókjaiban is, ezért a várakozási idő már most hosszabb lehet a megszokottnál. Az pedig már egy másik kérdés, hogy vajon mekkora ügyfélforgalom lesz az egyes hitelintézeteknél június 26-át követően, amikor várhatóan sokan szembesülnek azzal, hogy nem tudnak hozzáférni bankszámlájukhoz.