A szeptemberi tanévkezdés közeledtével az egyik legaktuálisabb és több ezer családot foglalkoztató feladat az iskolához, óvodához és a felsőoktatási tanulmányokhoz kapcsolódó eszközbeszerzések lebonyolítása. A karácsony után a július és szeptember közötti időszak a második legnagyobb vásárlási szezon az év során a kiskereskedelemben – mutat rá a Deloitte által publikált „Deloitte back-to-school shopping survey” című friss felmérés.
Ezen hónapokban a lakossági fogyasztás számottevő részét teszi ki a taneszközök beszerzése a papírárutól a bútorokon, könyveken és ruházati termékeken át a műszaki, számítástechnikai és sporteszközökig, jelentős forgalmat generálva az iparcikkek, tartós fogyasztási eszközök kínálatával rendelkező kereskedőknek. Éppen ezen a széles területen zajlott le a legnagyobb volumenbővülés az elmúlt években a háztartások stabilan javuló jövedelmi viszonyainak köszönhetően, így a várakozások szerint idén is tekintélyes bevételek jelentkeznek majd a piacon.
Emellett nem szabad elfelejtkezni arról sem, hogy a családok őszi költségvetésében az újabb tanévhez kapcsolódó különféle szolgáltatások (tanfolyamok, fakultatív képzések, táborok, sportfoglalkozások, nyelvoktatás) igénybevétele már jelentős kiadási tételként jelentkezik havonta, az általános fogyasztás eddigi alakulása ugyanakkor itt is pozitív irányba mutat az előző évek értékesítéseihez képest.
Világszerte jellemző a fogyasztási szokások alakulására az év második felében, hogy a szeptemberi tanévkezdéshez szükséges beruházások meghatározzák a családok kiadásait, viszont uralkodó lett a vásárlók körében a tudatosság. Az Egyesült Államokban vizsgált trendek szerint például a költekezést ösztönző akciók egyre korábban kezdődnek, ezért a vásárlási kedv is hamarabb alakul ki a megszokottnál. Az európai kereskedelemben is érzékelhető, hogy egyre több család már júliusban lebonyolítja a nagy iskolai bevásárlásokat, a tanévkezdési beszerzések mintegy kilencven százaléka pedig sok helyütt még augusztus előtt lezajlik. Magyarországon egyelőre még később indul az általános vásárlási hullám a tanévkezdést megelőzően.