Az osztott pályás utak lényegesen biztonságosabbak, mint azok, amelyeken kétirányú forgalom halad. Az pedig különösen veszélyes, ha sok kilométernyi autópályás suhanás után az út átalakul, és kétszer egy sávossá válik. Az ilyen szakaszon lényegesen több baleset történik: főleg a késő éjszakai, kora hajnali órák veszélyesek, amikor kisebb a forgalom, a vezetők figyelme pedig ellankad. A súlyos, frontális balesetek többsége ezekben a hajnali órákban történt mind az M15-ös, mind az M70-es úton. A két útvonal hasonló abból a szempontból, hogy egy nagy forgalmú sztráda leágazásaként építették őket, és mindkét esetben szükségmegoldásnak vélték a kisebb költséggel járó „fél autópálya” kialakítását.
Az M15-ös autóút része a IV. számú páneurópai közlekedési folyosónak. A Budapest–Pozsony– Prága útvonal végig minimum osztott pályás autópályaként halad, egyedül az M15-ös szakasz üzemel kétszer egy sávos autóútként. Emiatt az M15-ös az elmúlt években kiemelten balesetveszélyes útszakasszá vált. A főút az M1-es és Rajka között 15 kilométer hosszú, 1998-ban adták át, a bővítés azóta várat magára.
A 21,3 kilométeres M70-es autóút az M7-es autópálya letenyei csomópontjától a szlovén országhatárig tart. Az út a Budapest–Maribor útvonal része, amely a többi szakaszán kétszer két sávos. Megközelítőleg tíz évvel ezelőtti átadásakor 9,5 kilométer hosszan elkészült a kétszer két forgalmi sáv. A bővítés csak mintegy 12 kilométerre vonatkozik, ami a murarátkai csomópont előtti és utáni hat-hat kilométernyi pályát jelenti.
Mindkét említett útszakasz szerepel abban a kormányhatározatban, amely a 2014–2020-as uniós költségvetési ciklus közúti – valamint vasúti, elővárosi és vízi – közlekedési fejlesztéseinek listáját tartalmazza. A beruházások időarányosan zajlanak, az M70-es esetében a forgalomba helyezés tervezett időpontja az év vége, december közepe, az M15-ös érintett szakaszánál jövő év tavasza.
A halálút elnevezést a két útszakasz a sajátos adottságai miatt érdemelte ki, azonban az éves statisztikák szerint nem ezek az utak követelték a legtöbb áldozatot. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint az ország tíz legveszélyesebb útja közül nyolc elsőrendű, azaz kiemelten fontos főút. Ezeken rendkívül sok baleset történik, a halálos tragédiák számát összegző listán az első két helyen is főút található. A leginkább veszélyes a 4-es számú, amely a fővárost Szolnok érintésével köti össze a magyar–román határral.