Várják a nagy áruházláncok a magyar beszállítókat

Szemléletváltásra volna szükség a hazai termékgyártó vállalkozások köré­ben ahhoz, hogy mind több magyar áru kerüljön a leglátogatottabb nagy áruházak kínálatába.

Magyar Nemzet
2019. 08. 29. 15:24
Őriszentpéter, 2018. szeptember 30. Sütőtökből készült szörpök és lekvárok a XV. Őrségi Tökfesztiválon Őriszentpéteren 2018. Szeptember 30-án. A fesztivál az Őrség jellegzetes terménye, az olajtök köré szerveződik, a hozzá fűződő népszokásokat is bemutatva. MTI Fotó: Varga György Fotó: MTI/Varga György
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szemléletváltásra volna szükség a hazai termékgyártó vállalkozások köré­ben ahhoz, hogy mind több magyar áru kerüljön a leglátogatottabb nagy áruházak, vagyis a hiper- és szupermarketek, diszkontok kínálatába. Ennek az az egyik fő akadálya, hogy a kis cégek jellemzően nem ismerik teljeskörűen a lehetőségeiket, ráadásul sokan a piaci tévhitek miatt meg sem próbálnak bekerülni a nagy árusítóhelyekre – fejtette ki a Magyar Nemzetnek Kokas Sándor közgazdász, aki kifejezetten a kis magyar cégeknek nyújt segítséget abban, hogy a nemzetközi tulajdonú hipermarketek beszállítójává váljanak.

Mint mondta, a legtöbb vállalkozót az tartja vissza, hogy azt hiszik, szóba sem állnak velük a „nagyok”, illetve hogy csak óriási mennyiségeket lehet beszállítani, és az is akadály, hogy az általános vélekedés szerint korrupt a multicégek rendszere, vagyis csak sok pénzért cserébe történik meg az új termék belistázása. Az is probléma a magyar cégek körében, hogy nem tudják, mihez kell alkalmazkodni, és nem biztosak abban, hogy meg tudnak felelni az előírásoknak. Néha tévesen azt hiszik, hogy a belistázás beruházásigényes, mert rendszereket kell bevezetni, szállítóautókat vásárolni.

– Pedig, ahogy a hazai élelmiszer-termelők meghódították a hipermarketek polcait, az éppúgy sikerülhet más termékkategóriákban is. Ehhez tudni kell, hogy a hiperek piaca tömegpiac, óriás szereplőkkel, széles kínálattal, ahol a termékek beszerzésének egy része nagykereskedőkön, disztribútorokon keresztül történik, akik egyszerre több márkát, terméket is képviselnek, így nagy a verseny. Ezért a kisebb cégek inkább az egyedi termékekkel tudnak érvényesülni, ami az áruházba kerüléssel lesz versenyképes a már ismert márkákhoz képest – jelezte a szakértő. Hozzátette, a beszállítói feltételeket a hipermarketek szabják, amit minden partnernek teljesíteni kell logisztikai, készletezési, beszállítási szempontból. Például a szállításnál jellemzően azt is előírja az adott kereskedő, hogy egy autóban hány raklap, egy raklapon hány karton, egy kartonban mennyi termék lehet.

A nagy láncokhoz való bekerülés egyértelmű haszna a nagyobb forgalom és árrés lehetősége. Emellett az is előny, hogy a magyar áru egy helyre kerülhet más világmárkákkal, ami ismertebbé teszi a hazai terméket.

– Be lehet jutni az országos piacra különösebb befektetés nélkül úgy, hogy a cég beviszi egy központi raktárba a terméket, és attól fogva mindent a hipermarket intéz. Sőt néhány lánc esetében külföldi piacokra is így juthatnak el a magyar cégek, hiszen ami a hazai üzletek polcain kelendő, az várhatóan más országokban is az lesz – jegyezte meg Kokas Sándor.

Termelőket invitál az Auchan

A gyökérzöldség- és hagymatermelők számára tartott tegnap szakmai fórumot az Auchan és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a technológia bemutatása mellett termelői-beszállítói workshopot is rendeztek. Az egyeztetésen arról is szó esett, hogy az üzemben alkalmazott technológiáknak köszönhetően a kis mennyiséget beszállítókat is gördülékenyen képesek fogadni az áruházláncnál, ahol a válogatást és a csomagolást fejlett technológia segítségével el is végzik. Az októbertől májusig havonta hozzávetőlegesen 400 tonna csomagolt árut előállító üzembe – szezontól függően – 10-12 hazai és három-négy importbeszállító termékei érkeznek. Az előbbiek esetében ez olykor a megtermelt áru száz százalékát jelenti. Az áruházlánc célja, hogy a jövőben növelje beszállítói partnereinek számát – közölték.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.