Olcsóbban kerülhet hal a tányérokra

Jelentős előrelépések történtek az elmúlt években a magyar halágazatban. Miközben egyre több halfajt tudnak intenzív körülmények között nevelni a gazdaságok, a feldolgozás szintje is folyamatosan javul. Sorra épülnek ugyanis azok az üzemek, amelyekből kiváló minőségű, konyhakész halak kerülhetnek a fogyasztókhoz. A beruházásoknak újabb lökést adhatnának az európai uniós források, a támogatások szétosztását célzó program végrehajtása azonban egyelőre lassan halad.

2019. 09. 28. 6:45
A magyar szürke harcsa lehet a karácsonyi szezon slágerterméke Fotó: Kurucz Árpád
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a tavaszi szárazság igencsak megviselte a hazai tógazdaságokat, különösen a dunántúli haltermelő vállalkozások kerültek nehéz helyzetbe a csapadékhiány miatt, az idén jó közepes évre számítanak az ágazat szereplői. Lévai Ferenc, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet (MA-HAL) szóvivője, az Aranyponty Halászati Zrt. vezérigazgatója lapunknak elmondta: a rendkívül hosszú nyár és az évszak hektikussága sem könnyítette meg a helyzetet. Közel egy hónapon át 23-23,5 fokos volt a tavak hőmérséklete, aminek elég sok rizikófaktora van.

– Azok a vállalkozások, amelyek kisebb vízterületen gazdálkodnak, joggal aggódtak az augusztusi aszály miatt. A forróság ellenére azonban jelentősebb halpusztulásról nem kaptunk jelzést a tagságtól – fogalmazott a szakember.

Véleménye szerint összességében közepes éve lehet idén az ágazatnak, a tavalyi hozamot biztosan el tudják érni ebben az évben is. A takarmányárakkal egyelőre nincs probléma, a gazdaságok rendelkezésére áll a megfelelő mennyiségű haltáp. Az előző évhez képest az árak nem emelkedtek tovább, sőt kisebb visszaesés látható a piacon.

– Míg az elmúlt évben elsősorban az élénk külpiaci érdeklődés hajtotta felfelé az árakat, az idén nincs ilyen nyomás a magyar piacon. Így a fogyasztók is kedvezőbb áron juthatnak hazai halhoz, mint tavaly – mondta el kérdésünkre Lévai Ferenc.

A szakember kiemelte, hogy a magyar haltermelésben a hagyományos tógazdaságok mellett egyre nagyobb szerepük van az intenzív telepeknek, ahol az időjárás kevésbé befolyásolja az eredményességet. Ezen gazdaságokból egyre több afrikai harcsa kerül ki, az elmúlt években pedig több új halfajtát sikerült bevonni az intenzív termelésbe. Ilyen például a magyar szürke harcsa.

– Afrikai harcsából évente mintegy négyezer tonna kerül ki a gazdaságokból, az elmúlt évek beruházásainak köszönhetően az idén már több tonna magyar szürke harcsát is neveltek a vállalkozások – mutatott rá a szóvivő.

Ugyanakkor megjegyezte, az általánosan elterjedt intenzív technológiával szemben a szürke harcsát nem ipari körülmények között nevelik itthon, hanem kisebb tavakban.

– A cél az, hogy egész évben friss magyar harcsával tudjuk ellátni a piacot, ugyanis egyre nagyobb az igény a fogyasztók részéről. A karácsonyi szezon egyik slágertermékének is a két kiló körüli pecsenyeharcsát szánjuk – emelte ki.

A magyar szürke harcsa lehet a karácsonyi szezon slágerterméke
Fotó: Kurucz Árpád

Lévai Ferenc szerint a feldolgozásban is jelentős előrelépések történtek az elmúlt években. Országszerte számos üzem épül, hamarosan pedig egy közel egymilliárd forint értékű halfeldolgozó kezdi meg működését. Fontosak ezek a beruházások, ugyanis a piac egyre inkább a feldolgozott, konyhakész árut várja el.

További lökést adhatna a beruházásoknak az európai uniós források felhasználása, a halászati operatív program megvalósítása ugyanakkor a vártnál lassabban halad.

– A források jelentős része még nincs kifizetve, a pályázatok elbírálása elhúzódott. A projektek ugyanakkor az idő előrehaladtával folyamatosan drágulnak. A növekvő költségek miatt pedig sokan dönthetnek úgy, hogy nyertes pályázatuk ellenére nem valósítják meg a tervezett beruházást – tudtuk meg a szakembertől. Bár az így visszahulló forrásokat új felhívásokkal fel lehetne használni, Lévai Ferenc nem optimista a tekintetben, hogy a késlekedés miatt sikerülhet-e kimeríteni a rendelkezésre álló keretet.

Rendszeressé tennék a fogyasztást

Új fogyasztásösztönző kampányt indítana a MA-HAL. A Halpéntek névre keresztelt kezdeményezés célja, hogy újra meghonosítsa a magyar konyhában a pénteki halfogyasztást. Néhány évtizeddel korábban ugyanis természetes volt, hogy péntekenként mindenki igyekezett halat fogyasztani – legyen szó éttermi rendelésről, közétkeztetésről vagy épp otthon elkészített fogásról. Az Agrármarketing Centrum évek óta népszerűsíti a halfogyasztást Magyarországon, a tógazdaságokat összefogó szervezet kampánya ugyanakkor kifejezetten a magyar hal választására buzdítana. A cél, hogy a magyarok asztalára ne csak karácsonykor, ne egyszer egy évben vagy kampányszerűen kerüljön hal, hanem rendszeresen válasszák a kiváló beltartalmi értékekkel bíró, biztonságos, nyomon követhető élelmiszert. A programba az éttermek mellett az áruházláncokat is bevonná a szervezet. Ma egyébként már nem számít ritkaságnak a magyar hal a boltok kínálatában, a legtöbb üzletláncban év közben is rendszeresen kapható friss hazai áru.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.