Értékbecslés díja, közjegyzői okiratba foglalás díja, átutalás díja, folyósítási díj, rendelkezésre állási díj – csak néhány azok közül a tételek közül, amelyek a lakáshitel felvételének járulékos költségeit jelentik. A jelenségre a Bank360 összeállítása hívta fel a figyelmet, amelynek összegzése szerint négy-ötszázezer forintot is kitehet annak járulékos költsége, hogy egyáltalán folyósítsa a kölcsönt a pénzintézet, amelynek megfizetése sok családnak akár hónapokig tartó anyagi előkészületet jelent.
A banki portál összegzése szerint mindenekelőtt értékbecsléssel kell számolni. A pénzintézet által választott szakembernek kell felbecsülnie a jelzálog fedezeteként felajánlott ingatlan értékét, amiért több tízezer forintot kell fizetni. A közjegyzői okiratba foglalás kötelező, hiszen a bank ez alapján járhat el, ha az ügyfél nem fizeti a hitelt és a szerződés felbomlik. Ez ráadásul hitelenként külön számítandó. Tapasztalataink szerint ha például valaki a családi otthonteremtési kedvezmény (csok) mellé igényelt támogatott kölcsönt és piaci hitelt egyaránt felveszi, annak a legalább ötvenezer forintos díjat kétszer is ki kell fizetnie.

Fotó: Bach Máté
A bank ráadásul semmiféle pénzmozgást nem számít „ingyen”. Sok pénzintézetnél fizetni kell azért, hogy egy technikai számláról kiutalják a pénzt az eladó megadott bankszámlájára. Azért is díjat számolnak fel, hogy folyósítanak az ügyfélnek. Rendelkezésre állási díjat is megfizettetnek, amely elsősorban építkezésnél jöhet szóba, ahol a hiteligényléstől a teljes összeg folyósításáig hosszabb idő is eltelhet. Mindemellett magáért a jelzálogjog földhivatali bejegyzéséért is az ügyfélnek kell fizetnie, ahogy a tulajdoni lapért is. További érdemi, ráadásul hosszú távon fizetendő kiadást jelent a lakásbiztosítás, ugyanis a bank csak akkor engedélyezi a hitelfelvételt, ha biztosítva van a fedezet.
Jóllehet sok banknál van lehetőség csökkenteni a költségeket, hiszen nagy a verseny és sok az akció, ebben sincs sok köszönet. Többek között olyan esetben engednek el egy-egy díjat, ha az ügyfél például három-öt évig nem törleszt elő, vagy más terméket is annál a banknál igényel, esetleg vállalja, hogy személyre szabott hirdetésekkel bombázzák.